وثيقة
أثر استخدام نموذج التعلم السداسي (PDEODE) في اكتساب المفاهيم الهندسية وتنمية مهارات التفكير البصري لدى طلبة الصف الثامن الأساسي.
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2017
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to discover the effectiveness of using the PDEODE model in acquiring geometric concepts and developing visual thinking skills of grade Eight on Basic Education. To achieve this we have prepared guidebook for the teacher in the unit of geometry according to PDEODE model. The researcher has prepared two tests, the first in geometric concept, and the second in vişual thinking skills and after that Measured for validity and reliability of them. Sample of the study consisted of (64) students from grade eight selected from a basic education schools in Al Batinah North Educational Governorate. They have been divided into two groups: experimental group who studied the unit of geometry using PDEODE model and a controller group who studied the same unit by a traditional teaching method. The study results show that there is a statistically significant difference at the level of significance (a < 0.05) between the mean score of the experimental group and the mean score of the control group in the post geometric concepts test and visual thinking skills test for the favor of the experimental group. The study ended with some recommendations such as encouraging teachers to use PDEODE model in teaching because of its positive impact on the acquisition of mathematical concepts and the development of visual thinking skills .in mathematics
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام نموذج التعلم السداسي (PDEODE) في اكتساب المفاهيم الهندسية وتنمية مهارات التفكير البصري لدى طلبة الصف الثامن الأساسي. ولتحقق من ذلك تم إعداد دليل المعلم في وحدة الهندسة وفق نموذج التعلم السداسي (PDEODE). كما قامت الباحثة بإعداد اختبارين، الأول في المفاهيم الهندسية، والثاني في مهارات التفكير البصري وتم قياس صدقهما وثباتهما على عينة استطلاعية. تكونت عينة الدراسة من (64) طالبة من طالبات الصف الثامن الأساسي بإحدى المدارس التابعة لمحافظة شمال الباطنة، وتم تقسيمها إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية بلغ عددها (۳۲) طالبة درشت وحدة الهندسة باستخدام نموذج التعلم السداسي، ومجموعة ضابطة بلغ عددها (۳۲) طالبة درست الوحدة ذاتها بالطريقة المعتادة. وقد توصلت الدراسة إلى وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a < ۰٫۰۵) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم الهندسية، واختبار مهارات التفكير البصري لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية. وفي ضوء النتائج السابقة تمت التوصية بضرورة تدريب المعلمين وتشجيعهم على استخدام نموذج التعلم السداسي في التدريس لما له من أثر إيجابي في اكتساب المفاهيم الرياضية وتنمية مهارات التفكير البصري في الرياضيات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية