وثيقة

دوافع التحاق موظفي وزارة التربية والتعليم بسلطنة عُمان ببرنامج الدراسات العليا بالجامعات العُمانية وعلاقتها باستقرارهم الوظيفي.

الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2016
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at identifying the motives that push the employees in the ministry of education in the Sultanate of Oman to enroll in the higher education programs at Omani universities and the relation between this and their job stability from their perspectives. Aquestionnaire was used as a tool for data collection, which was disseminated to (175) employees, both males and females, who were enrolled in higher educational programs at Omani universities. This number represents (25.3%) of the whole targeted group. Using the (SPSS) program, the study findings reveals the following: • The Ministry of Education in the Sultanate of Oman employees enrolled motives inside graduate programs in Oman universities came descending as following : scientific motivation, psychological motivation, professional motivation, social motivation, economic motivation. س • The results showed that there were no statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) between the Average motives due to social and function variables type. • The results showed no statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) in the scientific field motivation due to the life variable and in favor to the age group least (25-35). The results also showed a statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) in the social motivation, economic motivation field attributed to kind of university where the employee taught and it was benefit for private universities type. The results also showed a statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) in the social motive field attributed to full-time study and tend to favor non-full-time studies . • The results also showed that the stability degree to Ministry of Education at Sultanate of Oman employee enrolled in graduate programs at Omani universities came moderately degree. • The results showed that there were no statistically significant differences at the significance level (α ≤0.05) at job stability area due to each gender age, full-time study, university type where the employee taught. • The results showed no statistically significant differences at the significance level (α ≤0.05) in the area of job stability, due to the variable positions between teachers and administrators and it was favor to administrators. • There is a positive correlation and statistically significant relationship between the Ministry of Education employee enrollment motives and career stability. In light of these findings the study made a series of recommendations and proposals on study objectives.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعريف عن دوافع التحاق موظفي وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان
ببرنامج الدراسات العليا في الجامعات العمانية، وعلاقتها بدرجة استقرارهم الوظيفي. وقد استخدم
الباحث المنهج الوصفي نظرا لملائمته لطبيعة هذه الدراسة وأهدافها، كما تم استخدام الاستبانة
كأداة لجمع البيانات والمعلومات، وتم تطبيقها على عينه من موظفي وزارة التربية والتعليم بسلطنة
عمان الملتحقين ببرنامج الدراسات العليا في الجامعات العمانية، مكونة من (175) طالباً وطالبة،
وهي تمثل ما نسبته ( 25.3 %) من المجتمع الاصلي للدراسة. وبعد إجراء المعالجة الإحصائية
للبيانات باستخدام الرزمة الإحصائية للعلوم الإنسانية ( SPSS ) أظيرت الدراسة النتائج الأتية:
* إن دوافع التحاق موظفي وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان ببرنامج الدراسات العليا في الجامعات العمانية جاءت مرتبة تنازليا كما يلي: الدافع العلمي، الدافع النفسي، الدافع المهني، الدافع الاجتماعي، الدافع الاقتصادي.
* عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات الدوافع تعزى لمتغيرات كل من النوع الاجتماعي، والوظيفة.
* وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) في مجال الدافع العلمي تعزى لمتغير العمر ولصالح الفئة العمرية (25 - 35). كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مجال الدافع الاجتماعي، والدافع الاقتصادي، تعزى لمتغير نوع الجامعة التي يدرس بها الموظف ولصالح الجامعات الخاصة. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوى دلالة (α ≤ 0.05) في مجال الدافع الاجتماعي تعزى لمتغير التفرغ للدراسة وتميل لصالح الموظفين غير متفرغين.
*درجة استقرار موظفي وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان الملتحقين ببرامج الدراسات العليا في الجامعات العمانية جاء بدرجة متوسطة.
*عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوى دلالة (α ≤ 0.05) في مجال الاستقرار الوظيفي تعزى لمتغيرات كل من النوع الاجتماعي، والعمر، التفرغ للدراسة، نوع الجامعة التي يدرس بها الموظف.
*وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوى دلالة (α ≤ 0.05) في مجال الاستقرار الوظيفي تعزى لمتغير الوظيفة بين المعلمين والإدارين ولصالح الإداريين.
*وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائياً بين الدوافع التحاق موظفي وزارة التربية والتعليم والاستقرار الوظيفي.
وفي ضوء هذه النتائج قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات منها:
1- ضرورة استمرار وزارة التربية والتعليم في تقديم الدعم المادي والمعنوى للموظفين للالتحاق ببرامج الدراسات العليا.
2- اهتمام الوزارة بالموظفين من حملة المؤهلات العليا وتوظيفهم في مجال تخصصاتهم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
8
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
4
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
جامعة تونس
2015