وثيقة

‫دور الإدارة المدرسية في الحد من الهدر التربوي بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2009
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study targeted to explore the role of the school administration in minimizing the educational wastage in post basic schools in Sultanate of Oman, from the point of view of the schools' principals, their assistants and senior teachers. It also aimed to identify if there are significant differences among the responded related study variables. The study sample consists of (190) schools principals of post basic, their assistances and senior teachers, represented four educational areas in Oman. A questionnaire consists of (64) items was developed which divided in six domains: school administration, teacher professional development, students sustainable development, curriculum and learning activities implemented, school building supplement and management, and activate local society relationship. The questionnaire reliability Cronbach -alpha is (0.96). Means and standard deviation, t-test and Analysis of Variance (ANOVA) were used to analyze data. The main findings of the study showed that there are significant differences (0,05 = a) among the individuals' responses of the study sample related to " students sustainable development" due to the educational area in between Muscat & Dhofar in favor of headmasters in Dhofar region. There are significant differences (0,05 =a) among the individuals' responses in the first five domains of studies except the sixth one "activate local society relationship" due to gender in favor of female. Finally, the study result showed there are significant differences (0,05 =a) among the responses in the second domain" teacher professional development "due to experience in teaching in favor of (6-10) years of experience. Depending on the study result several recommendation were stated such as: further studies are required to investigate the educational wastage especially in the use of technology, and the wastages in stationary and school building and equipments.
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن دور الإدارة المدرسية في الحد من الهدر التربوي بمدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان، من وجهة نظر مديري المدارس، ومساعديهم، والمعلمين الأوائل، كما هدفت أيضا إلى تحديد ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين المستجيبين وفقا لمتغيرات الدراسة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تحليل الأدبيات التربوية ذات العلاقة بموضوع الدراسة، وإعداد استبانة مكونة من (64) فقرة، مصنفة في ستة محاور هي: التنظيم المدرسي والشؤون الفنية والإدارية، والإنماء المهني، والتنمية المستدامة للطلاب، وتنفيذ المنهج والأنشطة المصاحبة، وتنظيم المبنى المدرسي وتجهيزاته، والعلاقة بين المدرسة والمجتمع المحلي. تم التأكد من صدق الأداة، وثباتها، حيث بلغت قيمة ألفا-کرونباخ (۰٫۹۹) تألفت عينة الدراسة من (۱۹۰) فردا من مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي، ومساعديهم، والمعلمين الأوائل، في أربع مناطق تعليمية. وقد تم تحليل البيانات باستخراج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، واختبار (ت) T - test، وتحليل التباين الأحادي. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( ه . 05=) بين استجابات أفراد عينة الدراسة على محاور الدراسة الستة في محور "التنمية المستدامة للطلاب"، تعزي لمتغير المنطقة التعليمية بين مسقط وظفار ولصالح مديري مدارس ظفار، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية على جميع المحاور عدا المحور السادس " العلاقة بين المدرسة والمجتمع المحلي"، تعزي لمتغير النوع ولصالح الإناث. وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في المحور الثاني " الإنماء المهني للمعلمين"، تعزي لمتغير عدد سنوات الخبرة في التدريس لصالح ذوي الخبرة فئة (6-۱۰) سنوات. كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية في محاور الدراسة الأربعة الأولى تعزى إلى متغیر صنف المدرسة ولصالح مديري مدارس المدينة. وقد أوصت الدراسة بإجراء المزيد من الدراسات حول الهدر التربوي، كالهدر في استخدام التكنولوجيا، والهدر في استخدام القرطاسية، والهدر في استخدام المبنى المدرسي وتجهيزاته
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
8
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الأكاديمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحري، الاسكندرية
2009