وثيقة

‫دور الإدارة المدرسية في تنمية الأمن الفكري لدى طلبة المدارس بمحافظة مسقط في سلطنة عمان.

الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the role of school administration in the development of intellectual security among school students in Muscat Governorate in the Sultanate of Oman through four dimensions: (1) the religious dimension, (2) the national dimension, (3) dialogue and accepting the other opinions dimension, (4) Criticizing dimension. It also aimed to develop suggested procedures that will help the school administration develop the intellectual security of school students. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was applied to a sample of (494) which contain of (77) school principals, (86) assistants and (331) the senior teachers: in the basic education schools (5-10) and the post-basic schools (11-12) in Muscat Governorate. The study's sample individual's assessments indicated that there was significant importance of the school administration in enhancing the intellectual security of the schools' students in all the study's dimensions. The national dimension ranked the first place, dialogue and acceptance of other opinions dimension ranked the second place, religious dimension ranked the third place and the critical thinking ranked the fourth and last place. The results of the study revealed that there were statistically significant differences at the level of significance (0.05%a) in all dimensions of the tool in the role of school administration in the development of intellectual security among school students in Muscat Governorate from the point of view of the study sample members. The results of the study revealed that there were statistically significant differences at the level of significance (0.052a) significance level in all the tool's dimensions from the study's sample individuals' perspective attributed to the type variable and were for the females. Regarding the position variable, they were for the principal and for the academic level variable were for post basic education schools (11-12) only in the religious dimension. Moreover, the study concluded that there were no statistical significance differences attributed to the state variable in all dimensions and the school's tool as a whole. The study came out with a set of proposed procedures for each study's dimension to increase the efficiency of the school administration role in enhancing the schools' students' Intellectual Security.
الملخص العربي
هدفت الدراسة التعرف على دور الإدارة المدرسية في تنمية الأمن الفكري لدى طلبة المدارس بمحافظة مسقط في سلطنة عمان عبر أربعة أبعاد، وهي: (1) البعد الديني، (۲) البعد الوطني، (۳) بعد الحوار وتقبل الرأي الآخر (4) بعد التفكير الناقد، ووضع إجراءات مقترحة تساعد الإدارة المدرسية في تنمية الأمن الفكري لدى طلبة المدارس.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق الاستبانة على عينة من (494)، والمتمثلة في (۷۷) مديرا ومديرة مدرسة و (86) مساعد مدير مدرسة ومساعدة و(۳۳۱) معلما أول ومعلمة أولى بمدارس التعليم الأساسي (۰-۱۰) ومدارس ما بعد الأساسي (۱۱-۱۲) بمحافظة مسقط، وجاءت تقديرات أفراد عينة الاستبانة حول دور الإدارة المدرسية في تنمية الأمن الفكري لدى طلبة المدارس بدرجة ممارسة كبيرة، في
جميع أبعاد الدراسة، وكانت المرتبة الأولى للبعد الوطني، ثم تلاها بالمرتبة الثانية بعد الحوار وتقبل الرأي الأخر، وفي المرتبة الثالثة البعد الديني، وجاء بعد التفكير الناقد في المرتبة الرابعة والأخيرة، كما كشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0٫052) في جميع أبعاد الأداة في دور الإدارة المدرسية في تنمية الأمن الفكري لدى طلبة المدارس بمحافظة مسقط من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، تعزي لمتغير الجنس وجاءت لصالح الإناث، ووجود فروق دالة إحصائيا تعزي لمتغير الوظيفة في جميع الأبعاد وأداة الدراسة ككل، وجاءت الفروق لصالح مدير المدرسة، وتوصلت إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا تعزي لمتغير الولاية في جميع الأبعاد وأداة الدراسة ككل، كما كشفت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا تعزي لمتغير المرحلة الدراسية فقط في البعد الديني وجاءت الفروق لصالح مدارس ما بعد الأساسي ( ۱۲ - ۱۱ )، وخرجت الدراسة بمجموعة من الإجراءات المقترحة؛ لزيادة فاعلية دور الإدارة المدرسية في تنمية الأمن الفكري لدى طلبة المدارس.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
11
2
العجمية, مروة بنت صالح بن إبراهيم.
جامعة صحار.
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017