وثيقة
دور مدير المدرسة في التنمية المهنية للمعلمين بمدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2008
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at investigating the degree of practice of the principal for his / her role in the professional development of basic education teachers in the Sultanate of Oman, from the point of view of both principals and teachers, indicating the impact of the gender, the educational district, years of experience in administration, the scientific degree, and the kind size of school on the points of view of principals while performing this role. To answer the questions of this study, the literature related to the role of the principal in professional development of teachers has been analyzed, then a questionnaire of (44) items categorize into seven domains of professional development has been prepared. The questionnaire was subjected to face validity and reliability tests as it was examined by a number of specialists and checked against (Alpha Koronbagh) laboratories, where the total reliability reached (0,95). A random sample consisting of (237) principals, and (1985) male and female teachers in four educational districts was selected. The results of this study were: 1- According to principals; they estimate that they practice their roles in the professional development of teachers at a high level, but teachers think that it is average. 2- A statistical significant discrepancy was observed between principals and teachers, in most fields of professional development, except for matters related to providing circulars and resource books. 3- Statistically significant differences were observed between principals' and teachers' points of view about the principal's estimation of his role in the professional development of teachers; as the principals' estimation to the degree of their practice was higher than the estimation of teachers to the principals practice. 4- Statistically significant differences were not observed between the estimations of principals about the degree of practice of their roles in teachers' professional development, something which might be due to the variable of the number of years of experience in administration, the variable of the scientific degree and variable of the size of the school, except for the field of (developing teaching skills) for the schools of less than (800) students, and also the variable of the educational district except for the field of (exchanging information and expertise) between the districts of Muscat, Al-Batina North, Al- Dakhlia, and Al-Sharqia South in favour of Muscat Governorate and Al-Batina North and Al-Dakhlia. 5- Statistical significant differences were found between principals' point views about the degree of their practice of their roles in teachers' professional development, which might be due to the variables of gender in favour of females except for the domain of (providing circulars and resource books), and the type of school in the fields of (developing teaching skills, study and research, and exchanging information and expertise) in favour of the principals of basic education schools cycle one (1-4). 6- That the most important difficulties crippling the principal from playing an effective role in professional development are: heavy duties and growing office and administrative burdens. The least of which is weak coordination and cooperation between the principal and supervisors. The researcher recommended more attention to be given to the principal in his / her role in teachers' professional development, and clearing all the obstacles hindering him from doing so.
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة مدير المدرسة لدوره في التنمية المهنية لمعلمي التعليم الأساسي في سلطنة عمان، من وجهة نظر كل من المديرين والمعلمين، وبيان أثر كل من النوع، والمنطقة التعليمية، وعدد سنوات الخبرة في العمل الإداري المدرسي، والمؤهل العلمي، ونوع المدرسة وحجمها في وجهة نظر المديرين في ممارستهم لذلك الدوره وللإجابة عن أسئلة الدراسة، تم تحليل الأدبيات المتعلقة بدور مدير المدرسة في التنمية المهنية، وإعداد استبانة تكونت من (44) فقرة صنفت إلى سبعة مجالات التنمية المهنية، تم التأكد من صدقها بعرضها على مجموعة من المتخصصين، وتم التأكد من ثباتها من خلال معامل (ألفا- كرونباخ)، حيث بلغ الثبات الكلي لها (۰٫۹۰). وقد تألفت عينة الدراسة من (۲۳۷) مديرا ومديرة، و(۱۹۸۰) معلما ومعلمة في أربع مناطق تعليمية بالسلطنة. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي: 1- كانت درجة تقدير المديرين لدورهم في التنمية المهنية للمعلمين كبيرة، بينما يرى المعلمون أن ممارسات المديرين في ذلك متوسطة. ٢- وجود تباين بين آراء المديرين والمعلمين حول معظم مجالات التنمية المهنية، ما عدا المجال المتعلق بتوفير النشرات والمراجع العلمية. . ۳- وجود فروق دالة إحصائيا بين وجهتي نظر المديرين والمعلمين حول درجة تقدير المدير لدوره في التنمية المهنية للمعلمين، حيث كان تقدير المديرين لدرجة ممارستهم أعلى من تقدير المعلمين لدرجة ممارسة المديرين. 4- عدم وجود فروق دالة إحصائية بين تقديرات المديرين لدرجة ممارستهم لدورهم في التنمية المهنية للمعلمين تعزي لمتغير عدد سنوات الخبرة في العمل الإداري المدرسي، ومتغير المؤهل العلمي، ومتغير حجم المدرسة باستثناء مجال ( تنمية المهارات التدريسية ) لصالح المدارس التي بها أقل من (۸۰۰) طالبا وطالبة، وكذلك متغير المنطقة التعليمية باستثناء مجال ( تبادل المعلومات والخبرات بين مناطق مسقط والباطنة شمال والداخلية وبين المنطقة الشرقية جنوب لصالح محافظة مسقط، والباطنة شمال والداخلية. 5- توجد فروق دالة إحصائية بين تقديرات المديرين لدرجة ممارستهم لدورهم في التنمية المهنية للمعلمين تعزي لمتغير النوع ولصالح الإناث باستثناء مجال ( توفير النشرات والمراجع العلمية ، ومتغير نوع المدرسة في مجالات ( تنمية المهارات التدريسية والبحوث والدراسات، وتبادل المعلومات والخبرات ) لصالح مدیران مدارس التعليم الأساسي حلقة أولى (1-4). 6- أن أهم الصعوبات التي تحد من فاعلية دور مدير المدرسة في التنمية المهنية هي: كثرة الأعباء والأعمال الكتابية والإدارية، وأن أقلها حدة هي ضعف مستوى التنسيق والتعاون بين مدير المدرسة والمشرفين التربويين. وقد أوصى الباحث بأن يعطي مدير المدرسة اهتماما أكبر بدوره في التنمية المهنية للمعلمين، وتذليل الصعوبات التي تحد من فاعلية دوره في ذلك
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية