وثيقة

فاعلية استخدام بعض استراتيجيات ما وراء المعرفة في تحصيل الرياضيات وتنمية التفكير التأملي لدى طالبات الصف التاسع الأساسي.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2010
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to discover the effectiveness of using metacognition strategies on achieve of mathematics and developing reflective thinking for class nine in basic education. To achieve this we have prepared guidebook for the teacher in the unit of the equations and functions according to metacognition strategies. The researcher has prepared two tests, the first in achievement, and the second in reflective thinking and after that Measured for validity and reliability of them. Sample of the study consisted of (60) students from grade nine selected from basic education schools in Al-Dhahra educational governorate, they have been divided into two groups: experimental group who studied the unit of the equations and functions using metacognition strategies and a controller group who studied the same unit by a traditional teaching method. The study result show that: . There is a statistically significant difference at the level of significance (a < 0.05) between the mean score of the experimental group and the mean score of the control group in the post achievement test for the favor of the experimental group. There is a statistically significant difference at the level of significance (a < 0.05) between the mean score of the experimental group and the mean score of the control group in the post reflective thinking test for the favor of the experimental group. The study ended with some recommendations such as encouraging teachers to use metacognition strategies in teaching and taking care of developing reflective thinking skills in mathematics. They focus on the use of modern teaching methods and didn't use traditional methods that focus on memorization and indoctrination.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على فاعلية بعض استراتيجيات ما وراء المعرفة في تحصيل الرياضيات وتنمية التفكير التأملي لدى طالبات الصف التاسع الأساسي. وللتحقق من ذلك تم إعداد دليل المعلم في وحدة المعادلات والدوال وفق استراتيجيات ما وراء المعرفة. كما قامت الباحثة بإعداد اختبارين، الأول في التحصيل الدراسي ، والثاني في التفكير التأملي وتم قیاس صدقهما وثباتهما على عينة استطلاعية.
تكونت عينة الدراسة من (10) طالبة من طالبات الصف التاسع الأساسي بمحافظة الظاهرة، وتم تقسيمها إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية درست وحدة المعادلات والدوال باستخدام استراتيجيات ما وراء المعرفة، ومجموعة ضابطة درست نفس الوحدة بالطريقة المعتادة.
وقد توصلت الدراسة للنتائج التالية:
• وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه د ۰٫۰۵) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات طلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي الاختبار التحصيل لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية.
• وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( د ۰٫۰۵) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات طلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي الاختبار التفكير التأملي لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية.
وفي ضوء النتائج السابقة تمت التوصية بضرورة تشجيع المعلمين على استخدام استراتيجيات ما وراء المعرفة في التدريس، والاهتمام بتنمية مهارات التفكير التأملي في الرياضيات، والتركيز على استخدام طرق تدريس حديثة والبعد عن الطرق التقليدية التي تركز على الحفظ والتلقين.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
الهنائي, معن بن محمد بن سالم.
جامعة السلطان قابوس
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الحضرمية, منى بنت عبدالله بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2012
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الرحيلية, فضيلة بنت عبدالله بن سليمان.
Sultan Qaboos University
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الوهيبية, منى بنت خليفة بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2016