وثيقة

نظام تقويم أداء مديري مدارس التعليم العام في سلطنة عمان دراسة تحليلية.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2003
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The present study aimed to identify the actual Performance Evaluation System of the principals in the schools of General Education in the Sultanate of Oman and to determine if there were any statistically significant differences among respondents according to sex, position within the system, qualification, years of administrational experience, educational region and educational level. The final aim is to suggest some practical procedures in order to develop the PES. To achieve the above objectives, the educational literature related was analyzed, and a questionnaire of (56) statement was designed. The reliability and validity of the questionnaire were also tested. The statements were grouped into seven elements representing the PES. These were: objectives, criteria, conditions and descriptions of the criteria, models, methods, evaluators, and areas of benefit resulting from the evaluation process. The study sample was composed of: (257) individuals, representing the school principals of general education in the Sultanate of Oman, and (99) individuals, representing the school principals evaluators from all eleven regions in the Sultanate of Oman. In order to answer the questions of the study, the data gathered were statistically analyzed by applying the means, standard deviations, rank, T-test, one way ANOVA and Scheffe's test. The main findings of the field study were as follows: 1) The rating of participants on the seven elements of the Performance Evaluation System of principals in the schools of general education was: low, moderate and high. The element related to "criteria' scored the highest frequencies, whereas the element related to the 'models' was moderate and the remaining elements of the system scored the lowest frequencies. 2) With regard to the effect of the variables, the study revealed; . a. There were statistically significant differences (at the ai =0.05) among respondents that can be attributed to sex, position within the system and educational region. b. There were no statistically significant differences (at the a =0.05) among respondents that can be attributed to qualification, years of administrational experience and educational level. In the light of the literature analysis and the result of the field study, the present study provided a number of practical procedures representing the elements of the system in order to develop the PES in the Sultanate of Oman.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية التعرف على واقع نظام تقويم أداء مديري مدارس التعليم العام في سلطنة عمان وكذلك تحديد ما إذا كانت هنالك فروق ذات دلالة إحصائية حول واقع النظام تعزى للنوع والموقع في نظام التقويم والمؤهل العلمي وعدد سنوات الخبرة في العمل الإداري والمنطقة التعليمية والمرحلة التعليمية، وأخيرا وضع إجراءات مقترحة لتطوير النظام.
من أجل تحقيق الأهداف السابقة، تم تحليل الأدبيات التربوية ذات الصلة، وعليه تم بناء أستبانة تكونت من (56) فقرة، وتم التأكد من صدقها وثباتها. وقد صنفت فقرات الاستبانة على سبعة محاور ممثلة لمكونات نظام تقويم أداء مديري المدارس وهي: الأهداف، والمعايير، وشروط ومواصفات المعايير، والنماذج، والأساليب، والجهات، ومجالات الاستفادة من عملية التقويم.
وقد تألفت عينة الدراسة من (۲۰۷) مدير ومديرة مدرسة بالتعليم العام، و(۹۹) قائما على تقويم أدائهم من جميع المناطق التعليمية الإحدى عشرة منطقة بسلطنة عمان.
وللإجابة عن أسئلة الدراسة تمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والرتبة، واختبار{ت ( T - test ) وتحليل التباين الأحادي (ANOVA ) واختبار شافيه (Scheffe) للمقارنات البعدية }.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية ما يلي: ۱. أن تقديرات أفراد عينة الدراسة على المحاور السبعة لدرجة توفر مكونات نظام تقويم أداء مديري مدارس التعليم العام تراوحت بين المنخفضة والمتوسطة والمرتفعة، حيث حصل محور المعايير على تقدير مرتفع، بينما حصل محور النماذج على تقدير متوسط، أما المحاور الأخرى من مكونات النظام فقد حصلت على تقديرات منخفضة.
۲. أما فيما يتعلق بأثر متغيرات الدراسة، فقد توصلت الدراسة إلى أنه: أ- توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (g=ه۰٫۰) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لكل من متغير النوع والموقع في نظام التقويم والمنطقة التعليمية. . ب- لا توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (a=۰٫۰۵ ) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغيري المؤهل العلمي وعدد سنوات الخبرة في العمل الإداري. وكذلك لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( =۰٫۰۵ ) بين متوسطات تقديرات مديري المدارس تعزی
المتغير المرحلة التعليمية وفي ضوء تحليل الأدبيات الموضوع تقويم الأداء ونتائج الدراسة الميدانية، قدمت الدراسة عددا من الإجراءات المقترحة لتطوير النظام صنفت حسب محاور الدراسة المرتبطة بمكونات نظام تقويم الأداء في سلطنة عمان.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الأكاديمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحري، الاسكندرية
2009
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الجامعة الإسلامية بماليزيا
2016