وثيقة

واقع التمكين الإداري لدى مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الباطنة شمال في سلطنة عمان.

الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2013
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at identifying the reality of Administrative Empowerment of school headmasters/headmistresses in Post Basic schools in the Governorate of Batinah North in the Sultanate of Oman. To achieve the aim of the study,a questionnaire of (48) items was designed and validated by the researcher . After insuringthe questionnaire validity and reliability, it was distributed to a sample of (52) headmasters/headmistresses in 2012 – 2013 . The gathered data was statistically analyzed . The findings showed significant differences between the post basic education school headmasters/headmistresses in Batina North province in their rating of the level of administrative empowerment. It also showed no significant difference between the study subjects (at the 0.05 level) attributed to gender, experience and qualification. The main recommendations of the study are : - There should be more delegation of responsibility to the school headmasters/headmistresses in order to make them become more confident in performing their jobs more effectively -Creating a healthy administrative atmosphere in the Ministry of Education that allows them to reconsider the system of incentives and rewards as well as developing strategies that enable school headmasters/headmistresses to receive training in the new trends/developments in decision making and its procedures.
الملخص العربي
هدفت هذه الد راسة التعرف على واقع التمكین الإداري لدى مدیري مدارس التعلیم ما بعد
الأساسي في محافظة الباطنة شمال في سلطنة عمان، ومن أجل تحقیق الهدف صممت استبانة
مكونة من ( 48 ) فقرة، وبعد التأكد من دلالات صدقها وثباتها طبقت على( 52 ) من الذكور والإناث
2013 م. وللإجابة عن أسئلة الد راسة استخرجت المتوسطات الحسابیة / في العام 2012
والانحرافات المعیاریة واختبار(ت)، والرتبة، وقد توصلت الد راسة إلى مجموعة من النتائج كان من
أبرزها: أن تقديرات مدیري مدارس التعلیم ما بعد الأساسي في محافظة الباطنة شمال في سلطنة
عمان إلى تباین واختلاف فقرات كل مجال من مجالات التمكین الإداري حیث جاءت في شكلها
العام بدرجة متوسطة، كما أشارت النتائج إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائیة عند مستوى
لتقدرات أفراد الد راسة لمجالات التمكین الإداري تعزى لمتغيرات: النوع دلالة (0.05=a)
الاجتماعي، والخبرة، والمؤهل العلمي، وكانت أبرز التوصیات: تفویض مدیري المدارس صلاحیات
أكثر لتعزیز الثقة بهم وتمكینهم في أداء واجباتهم بفاعلیة، وتوفیر مناخ تنظیمي صحي من قبل
و زارة التربیة والتعلیم یسمح بممارسة مجالات التمكین الإداري لمدیري المدارس بإعادة النظر في
نظام الحوافز، والمكافآت، وصنع الاستراتیجیات لتمكین مدیري المدارس وتدریبهم على الأسالیب
الحدیثة في مجال صنع واتخاذ القرار وآلیات تنفیذه.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الأكاديمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحري، الاسكندرية
2009
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الجامعة الإسلامية بماليزيا
2016
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
4
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
جامعة تونس
2015