Document
الأفكار اللاعقلانية وعلاقتها بدافعية الإنجاز الأكاديمي لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة مسقط.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed to reveal the nature of irrational thoughts affecting academic achievement motivation among tenth grade students in Muscat Governorate, and the researcher used the descriptive relational approach.
The sample of the study consisted of (392) students including (194) males and (198) females, were randomly selected from schools all over states of Muscat Governorate, and the researcher has built a scale of the irrational thoughts affecting academic achievement motivation.
The new scale included (43) phrases were distributed among seven ideas for irrationality are:
Academic self-contempt, innate capacity and reliability, the speed of acquiring knowledge , outstanding students hare special abilities, not the importance of education to build the future, fear of the consequences of success, modeling negative. The researcher – used a scale of academic achievement motivation Prepared by (alhamid, 1996). He measured the validity and reliability of the two instruments and showed that they have a good degree of validity and reliability.
Data processing was statistically using the (spss) statistical software. The researcher used the arithmetic mean, Standard deviation, and t- test, and pearson correlation coefficient, and study found the following:
1. The most common irrational thoughts among tenth grade students
in Muscat governorate is the negative modeling, followed in second place possess outstanding students to special abilities, and in the third the speed of acquisition of knowledge, and ranked
fourth academic self-contempt. 2. The were statistically significant differences at the level of
significance of less than (0.01) in the average tenth grade students in the level of irrational thoughts attributed to the different gender
(male- female), and in favor of males. 3. The were statistically significant differences at the level of
significance of less than (0.01) in the average tenth grade students in the level of academic achievement motivation due to the
different gender (male- female), and in favor of females. 4. There is an inverse correlation statistically significant difference at
less than (0.01) between irrational thoughts and academic achievement motivation.
5. There is an inverse correlation statistically significant difference at
less than (0.01) among all ideas and academic achievement motivation, and that the first ides which is academic self-contempt is the closest idea to the academic achievement motivation, followed by the third idea which is the speed of acquiring knowledge, in the second place. Then modeling negative comes in third place.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن ماهية الأفكار اللاعقلانية المؤثرة على دافعية الإنجاز الأكاديمي لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة مسقط، واستخدم الباحث في ذلك المنهج الوصفي الإرتباطي، وتكونت عينة الدراسة من (۳۹۲) طالب وطالبة، منهم (۱۹۶) طالبا و(۱۹۸) طالبة، تم اختيارهم بطريقة عشوائية من مدارس ولايات محافظة مسقط، وقام الباحث ببناء مقياس الأفكار اللاعقلانية المؤثرة على دافعية الإنجاز الأكاديمي الذي اشتمل على 43 عبارة، توزعت على سبعة أفكار لاعقلانية هي: احتقار الذات الأكاديمي، فطرية وثبات القدرات، سرعة اكتساب المعرفة، الطلبة المتفوقون يمتلكون قدرات خاصة ، عدم أهمية التعليم البناء المستقبل، الخوف من تبعات النجاح، النمذجة السلبية. كما استخدم الباحث مقياس دافعية الانجاز الأكاديمي من إعداد (الحامد، 1996). وقام الباحث بقياس صدق وثبات الأداتين، وتبين أنهما تتمتعان بدرجة جيدة من الصدق والثبات.
وتم معالجة البيانات إحصائيا باستخدام البرنامج الإحصائي (spss)، واستخدم الباحث في ذلك المتوسط الحسابي، والانحراف المعياري، واختبار (1)، ومعامل ارتباط بيرسون، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
1. أن أكثر الأفكار اللاعقلانية انتشارا لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة مسقط هي النمذجة السلبية، تليها في المرتبة الثانية امتلاك الطلبة المتفوقين لقدرات خاصة، وفي المرتبة الثالثة سرعة اكتساب المعرفة وفي المرتبة الرابعة احتقار الذات الأكاديمي.
2. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (أقل من 0.01) في متوسطات طلبة الصف العاشر في مستوى الأفكار اللاعقلانية تعزي لاختلاف النوع الاجتماعي ( ذكر أنثى)، ولصالح الذكور.
3. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (أقل من 0.01) في متوسطات طلبة الصف العاشر في مستوى دافعية الانجاز الأكاديمي تعزى لاختلاف النوع الاجتماعي ( ذكر- أنثى)، ولصالح الإناث.
4. توجد علاقة ارتباطيه عكسية دالة إحصائيا عند مستوى دلالة أقل من ( 0.01) بين الأفكار اللاعقلانية ودافعية الانجاز الأكاديمي.
5. توجد علاقة ارتباطيه سالبة (عكسية دالة إحصائيا عند مستوى دلالة
أقل من ( 0.01) بين جميع الأفكار اللاعقلانية ودافعية الإنجاز الأكاديمي، وأن الفكرة الأولى وهي ( احتقار الذات الأكاديمي) أكثر الأفكار ارتباطا بدافعية الانجاز الأكاديمي، تلتها في المرتبة الثانية الفكرة الثالثة (سرعة اكتساب المعرفة)، ثم النمذجة السلبية في المرتبة الثالة.
وتم معالجة البيانات إحصائيا باستخدام البرنامج الإحصائي (spss)، واستخدم الباحث في ذلك المتوسط الحسابي، والانحراف المعياري، واختبار (1)، ومعامل ارتباط بيرسون، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
1. أن أكثر الأفكار اللاعقلانية انتشارا لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة مسقط هي النمذجة السلبية، تليها في المرتبة الثانية امتلاك الطلبة المتفوقين لقدرات خاصة، وفي المرتبة الثالثة سرعة اكتساب المعرفة وفي المرتبة الرابعة احتقار الذات الأكاديمي.
2. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (أقل من 0.01) في متوسطات طلبة الصف العاشر في مستوى الأفكار اللاعقلانية تعزي لاختلاف النوع الاجتماعي ( ذكر أنثى)، ولصالح الذكور.
3. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (أقل من 0.01) في متوسطات طلبة الصف العاشر في مستوى دافعية الانجاز الأكاديمي تعزى لاختلاف النوع الاجتماعي ( ذكر- أنثى)، ولصالح الإناث.
4. توجد علاقة ارتباطيه عكسية دالة إحصائيا عند مستوى دلالة أقل من ( 0.01) بين الأفكار اللاعقلانية ودافعية الانجاز الأكاديمي.
5. توجد علاقة ارتباطيه سالبة (عكسية دالة إحصائيا عند مستوى دلالة
أقل من ( 0.01) بين جميع الأفكار اللاعقلانية ودافعية الإنجاز الأكاديمي، وأن الفكرة الأولى وهي ( احتقار الذات الأكاديمي) أكثر الأفكار ارتباطا بدافعية الانجاز الأكاديمي، تلتها في المرتبة الثانية الفكرة الثالثة (سرعة اكتساب المعرفة)، ثم النمذجة السلبية في المرتبة الثالة.
Category
Theses and Dissertations