Document
توجهات أهداف الإنجاز المنبئة بالمناخ الدافعي لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة مسقط بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
The aim of the study was to investigate possible relationship between Achievement Goals Orientations and Motivational Climate and possibility to predict motivational climate through Achievement Goals Orientations and to investigate possible gender differences in grade ten students. The sample consisted of 300 students with an average age of 15-16 years completed tow questionnaires: Achievement Goals Orientations with four dimensions (Mastery/Approach, Mastery/Avoidant, Performance/Approach, Performance/Avoidant) and Motivational Climate with two dimensions (Mastery & Performance) and their reliabilities were estimated (R= 0.85, R= 0.76 ). Data were analyzed by hierarchal regression analysis and t-test. The findings indicated that the relationship between Achievement Goals Orientations and Motivational Climate was positive and significant. The regression analysis indicated that achievement goals orientations (Mastery/Avoidant) predicted motivational climate. Also, girls were more likely to perceive Motivational Climate as Mastery.
Key words: Achievement Goals Orientations, Motivational Climate.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين توجهات أهداف الانجاز والمناخ الدافعي ومدی اختلافهما باختلاف النوع ، وقد طبقت الدراسة على عينة قوامها ۳۰۰ طالبا وطالبة من طلاب الصف العاشر بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان ، وقد تم استخدام مقياسين هما: مقياس توجهات أهداف الإنجاز ومقياس المناخ الدافعي، وبعد تحليل البيانات إحصائيا باستخدام تحليل الانحدار المتعدد المتدرج تم التوصل إلى النتائج الآتية: وجود علاقة بین توجهات أهداف الإنجاز والمناخ الدافعي. كما أشارت إلى إمكانية التنبؤ بالمناخ الدافعي من خلال توجهات أهداف الإنجاز، حيث أن توجهات (اتقان احجام) تسهم بما نسبته 34% في التنبؤ بالمناخ الدافعي. كما أشارت النتائج إلى وجود فروق بين الذكور والاناث لصالح الاناث في ادراك المناخ الدافعي/ اتقان.
Category
Theses and Dissertations