Document
الأنماط القيادية لمديري مدارس التعليم الأساسي وفقًا لنظرية "ريدن" وعلاقتها بالكفاءة الذاتية للمعلمين في محافظة الداخلية في سلطنة عُمان.
Other titles
The Leadership styles of primary school principals according to ("Reddin's") theory and its relationship to teachers' self-efficacy in the Dakhiliyah Governorate in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The aim of study is to identify The Leadership styles of primary school principals according to ("Reddin's") theory and its relationship to teachers' self-efficacy in the Dakhiliyah Governorate in the Sultanate of Oman To achieve the objectives of the study, the descriptive correlative approach and the questionnaire was used as a tool for the study (350) teachers from Dakhiliyah Governorate. The study reached a set of results, namely: the degree of practice of principals of basic education schools leadership styles according to the three-dimensional theory of "Reddin's" in Al Dakhiliyah Governorate in the Sultanate of Oman came with medium degree practice.also The study found that the level of teachers' self-efficacy came to high level, It was found that there is a positive relationship between the practice of school principals of administrative leadership according to Reddin's theory and the self-efficacy of teachers, that meaning the higher degree of school principals' practice of leadership styles according to Reddin's theory, the greater the teachers' self-efficacy and vice versa In light of the results, the study recommende a set of recommendations, namely: The administrative supervisors of the Performance Development Department in the Directorate of Education should strive to train school principals on the dimensions of Reddin's theory of administrative leadership and how to implement its strategies in the modern school. And to the need for the school principal to develop a professional development plan for teachers to help them raise their leadership level and how to employ the dimensions of leadership in the educational field.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرّف على الأنماط القيادية لمديري مدارس التعليم الأساسي وفقًا لنظرية "ريدن" وعلاقتها بالكفاءة الذاتية للمعلمين في محافظة الداخلية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، كما استخدمت الاستبانة كأداة للدراسة والتي كانت تحتوي على أبعاد نظرية ريدن وأبعاد الكفاءة الذاتية للمعلمين، وتم تطبيقها على عينة عددها (350) معلم ومعلمة من محافظة الداخلية. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج هي: درجة ممارسة مديري مدارس التعليم الاساسي للأنماط القيادية طبقًا لأبعاد نظرية "ريدن" بمحافظة الداخلية في سلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة ممارسة متوسطة. ومستوى الكفاءة الذاتية للمعلمين جاء بدرجة كبيرة، وتوصلت النتائج إلى وجود علاقة طردية بين ممارسة مديري المدارس للقيادة الإدارية طبقًا لأبعاد نظرية "ريدن" والكفاءة الذاتية للمعلمين بمعنى أنه كلما زادت درجة ممارسة مديري المدارس للأنماط القيادية وفق أبعاد نظرية "ريدن" زادت الكفاءة الذاتية للمعلمين وعكس ذلك صحيح. وفي ضوء النتائج خرجت الدراسة بتوصيات عديدة من أهمها هي: على المشرفين الإداريين بقسم تطوير الأداء المدرسي في مديرية التربية والتعليم بمحافظة الداخلية السعي لتدريب مديري المدارس على أبعاد نظرية "ريدن" للقيادة الإدارية وكيفية تطبيق استراتيجياتها الحديثة في المدرسة. وضرورة قيام مدير المدرسة بوضع خطة تطوير مهني للمعلمين تساعدهم على زيادة المهارات القيادية لديهم وكيفية توظيف أبعاد النظرية القيادية لــ "ريدن" في الحقل التربوي.
Category
Theses and Dissertations