Document

‫البيئات المهنية السائدة لدى طلبة الصف الثاني عشر و علاقتها بمستوى الطموح و الإهتمامات المهنية في مدارس محافظة مسقط‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to explore the common occupational environments and their relationship to the level of aspiration and career interests among the twelfth grade students according to gender. Holland's Six Personality Types Test (HSPTT), Level of Aspiration Test and Career Interests test were administered to 392 students. Findings revealed that the common occupational environments in all students were respectively: social, investigative, enterprising, conventional, realistic and artistic. The most common occupational environments in male students were respectively: realistic, investigative, while the most common occupational environments in female were respectively: social and investigative. The findings also revealed that there was positive correlation between investigative and social environment, while there was negative correlation between realistic environment and level of aspiration. In addition, if we focus on realistic environment and enterprising environment, we notice significant differences in aspiration and interests due to gender and these differences were in favor of male students. Key Words: occupational environments, level of aspiration, career interest.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن البيئات المهنية السائدة لدى طلبة الصف الثاني عشر وعلاقتها بمستوى الطموح والاهتمامات المهنية، والتعرف على الاختلاف في العلاقة بين مستوى الطموح والاهتمامات المهنية وفق البيئات المهنية السائدة تبعا لمتغير النوع الاجتماعي. ولغرض تحقيق أهداف الدراسة، تم تطبيق ثلاثة مقاييس مطورة وهي مقياس البيئات المهنية الهولاند، ومقياس مستوى الطموح، ومقياس الاهتمامات المهنية، على عينة بلغ حجمها (۳۹۲) طالبا وطالبة. وأظهرت نتائج الدراسة أن البيئات المهنية السائدة لدى طلبة الصف الثاني عشر في مدارس محافظة مسقط هي بالترتیب: البيئة الاجتماعية، تليها البيئة المستكشفة، ثم البيئة المغامرة، والبيئة التقليدية، ثم البيئة الواقعية، وأخيرا البيئة الفنية، أما البيئات المهنية السائدة الأكثر شيوعا لدى الذكور هي البيئة الواقعية، ثم البيئة المستكشفة، بينما لدى الإناث البيئة الاجتماعية، ثم البيئة المستكشفة، وأظهرت نتائج الدراسة وجود ارتباط إيجابي بين البيئة المستكشفة والبيئة الاجتماعية مع مستوى الطموح، في حين وجد ارتباط سلبي بين البيئة الواقعية ومستوى الطموح، وكما أظهرت نتائج الدراسة وجود ارتباطات إيجابية بين البيئات المهنية السائدة والاهتمامات المهنية. وكذلك أظهرت الدراسة وجود اختلاف في العلاقة لدى أفراد البيئة الواقعية بين مستوى الطموح والاهتمامات المهنية لصالح الذكور، كما كشفت الدراسة وجود اختلاف في العلاقة لدى أفراد البيئة المغامرة بين مستوى الطموح والاهتمامات المهنية لصالح الذكور.
الكلمات المفتاحية: البيئات المهنية، مستوى الطموح، الاهتمامات المهنية
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
3
0
البلوشية, حليمة بنت إبراهيم بن سليمان.
جامعة نزوى
2019