Document

الكفايات المهنية لدى معلمي الطلبة ذوي صعوبات التعلم وفقا لمعايير مجلس الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة (Council for Exceptional children CEc) .

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
This study aims at identifying the professional skills of teachers who teach students with learning disabilities to determine which of these skills they possess. The skills have been drawn from the standards of the Council for Exceptional Children (CEC). The responses of three hundred six special education teachers form the Sultanate of Oman have been solicited. The researcher has used the mean response, the standard deviation, the correlation coefficient, the analysis variance, and the LSD test to obtain the following results: • The professional skills have been arranged by the teachers involved in the study according to availability in the following order : the Development of learners and their Characteristics;; teaching strategies; ethical and professional practices; individual differences;planning for teaching; Co-operation; learning environment and social interaction; assessment; language; and general foundations. • There is a significant correlation between years of experience and qualification, on the one hand, and with total score, on the other hand. However, no significant correlation is found between the total score and the educational governorate. • There are significant differences in responses among special education teachers due to years of experience. • There are significant differences in responses among special education teachers due to the academic qualification. • There are no significant differences in responses among special education teachers due to the educational governorate .
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الكفايات المهنية لدى معلمي الطلبة ذوي صعوبات التعلم وفقا لمعايير مجلس الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة ومعرفة ما يتوافر منها لديهم ، ولتحقيق ذلك تم استطلاع آراء معلمي الطلبة ذوي صعوبات التعلم بسلطنة عمان (ن= ۳۰6) ، وقد استخدم الباحث المتوسط الحسابي ، والانحراف المعياري ، ومعاملات الارتباط ، وتحليل التباين ، واختبار LSD لتحليل نتائج الدراسة ، وأظهرت النتائج ما يلي :
و جاءت الكفايات المهنية مرتبة من قبل عينة الدراسة حسب توافرها : تطور المتعلمين وخصائصهم ، الاستراتيجيات التدريسية ، الممارسات الأخلاقية والمهنية ، والفروق الفردية في العملية التعليمية ، والتخطيط التدريسي ، والتعاون ، والبيئة التعلمية والتفاعل الاجتماعي، والتقويم ، واللغة ، والأسس العامة .
• توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين سنوات الخبرة والمؤهل العلمي من جهة وبين والدرجة الكلية على الأداة من جهة أخرى ولا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة ما إحصائية بين المحافظة التعليمية والدرجة الكلية للأداة.
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0 . 05) فأقل في استجابات معلمي الطلبة ذوي صعوبات التعلم لدرجة توافر الكفايات المهنية يمكن أن يعزى لسنوات الخبرة .
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0 . 05) فأقل في استجابات معلمي الطلبة ذوي صعوبات التعلم لدرجة توافر الكفايات المهنية يمكن أن يعزي المؤهل العلمي .
• عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0 . 05) فأقل في استجابات معلمي الطلبة ذوي صعوبات التعلم لدرجة توافر الكفايات المهنية يمكن أن يعزي لمتغير المحافظة التعليمية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject