Document

المشكلات الإدارية التي تواجه مدارس و مراكز التربية الخاصة في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
English abstract
The recent study aimed at identifying the administrative problems facing the schools and centers of special needs in the Sultanate. The range of the differences for these problems differs according to the qualification, type of qualification, experiences and training courses of the respondents. The study also aimed at introducing suggested measures to reduce the effects of the problem. To achieve the objectives, the researcher set a questionnaire of 35 items after checking its validity and the reliability of the questionnaire. The sample study included 294 persons (33 male and female administrators and 261 male and female teachers.) According to the results major problems confront these schools and centers in the areas of planning, organization, supervision, guidance, evaluation and financing came in different levels, high/ average. A high number of respondents mentioned finance problems, while the other areas were each mentioned by about half the number. In the light of this study, the researcher made a number of proposals, the most important of which is to find means of joint cooperation between the bodies supervising the rehabilitation of schools and centers of children with special needs in order to support these institutions in different fields.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على المشكلات الإدارية ، التي تواجه مدارس ومراكز التربية الخاصة في سلطنة عمان ، ومدى اختلاف هذه المشكلات لدى المستجيبين باختلاف الوظيفة ، ومستوى المؤهل العلمي ، ونوع المؤهل العلمي ، والخبرة العملية ، والدورات التدريبية . كما هدفت الدراسة إلى تقديم إجراءات مقترحة ، للتخفيف من حدة هذه المشكلات . ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث ببناء استبانة تكونت من ( 53 ) فقرة ، وتم التأكد من صدقها وثباتها . وقد تألفت عينة الدراسة من (۲۹۶) فردة ، منهم ( 33 ) إدارية وإدارية ، و( ۲۹۱) معلمة ومعلمة. ومن النتائج التي توصلت إليها الدراسة : إن تقديرات أفراد عينة الدراسة للمشكلات ، التي تواجه مدارس ومراكز التربية الخاصة في سلطنة عمان ، لمجالات الدراسة الخمسة ( التخطيط ، التنظيم ، الإشراف والتوجيه ، التقويم ، التمويل ) تراوحت بين المرتفعة والمتوسطة ، حيث جاءت مرتفعة في مجال التمويل ، في حين جاءت متوسطة في مجالات الدراسة الأخرى (الإشراف والتوجيه التخطيط ، التقويم ، التنظيم ). وفي ضوء نتائج الدراسة الميدانية ، قدم الباحث عددا من المقترحات ، من أهمها إيجاد آليات من التعاون المشترك بين الجهات المشرفة على رعاية ذوي الاحتياجات الخاصة الدعم هذه المؤسسات ومساعدتها في مختلف المجالات.
Category
Theses and Dissertations