Document

علاقة الطالب بالمعلم والكفاءة الاجتماعية لدى طلبة ذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهم في مدارس الحلقة الأولى بمحافظة الداخلية.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aims to address the nature of student-Teacher relationship to social Competence for students with learning disabilities in the sight of their teachers in AL Dakhilyah Governorate First Cycle Schools according to disability type The current study aims at identifying the nature of the student-teacher relationship and the social effectiveness for students with learning difficulties from the point of view of their teachers in Cycle one schools in Al Dakhiliyah Governorate according to the kind of difficulty. The study was carried out on a random sample of teachers of resource rooms in Cycle one schools in Al Dakhiliyah Governorate. The sample is composed of (70) teachers treating the difficulty of reading, and (70) teachers treating the difficulty of Mathematics. Each resource room's teacher responded to the two study tools through randomly choosing one or two students with learning difficulties in Class 2 who joined the treatment programme, and so their total number is (208) male and female students. The study uses two scales – that of the scale of the student-teacher relationship scale (STRS) for assessing the quality of the student-teacher relationship, the social effectiveness scale and school adaptation (WM) for assessing the social effectiveness for the sample of students. The study showed a positive relation between Learning Resources Room Teachers and students with learning disabilities, a medium level of relation dependency, and a medium level of social competence. There was no significant differences in student-teacher relation nature could be referred to disability type. The results also showed that student-teacher relationship could predict the social competence of the second grade students with learning disabilities in the sight of their teachers.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة علاقة الطالب المعلم بالكفاءة الاجتماعية لدى طلبة ذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهم في مدارس الحلقة الأولى بمحافظة الداخلية حسب نوع الصعوبة. حيث تمت الدراسة على عينة عشوائية من معلمات غرف المصادر في مدارس الحلقة الأولى بمحافظة الداخلية تكونت من (۷۰) معلمة معالجة صعوبة القراءة، و (۷۰) معلمة معالجة صعوبة الحساب، وقد استجابت كل معلمة غرفة مصادر على أداتي الدراسة باختيار طالب أو طالبين من طلبة صعوبات التعلم بالصف الثاني الملتحقين ببرنامج المعالجة بشكل عشوائي، فبلغ عددهم ككل (۲۰۸) طالبا وطالبة. واستخدمت الدراسة مقیاسان هما مقياس علاقة الطالب المعلم (STRS) التقييم جودة ونوعية علاقة الطالب - المعلم ومقياس الكفاءة الاجتماعية والتكيف المدرسي (WM) التقييم الكفاءة الاجتماعية لدى أفراد العينة من الطلبة.
أشارت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة إيجابية ذات مستوى عالي من الجودة بين معلمات غرفة المصادر والطلبة ذوي صعوبات التعلم، مع مستوى متوسط من الكفاءة الاجتماعية، وإلى عدم وجود فروق دالة في طبيعة علاقة الطالب المعلم ومستوى الكفاءة الاجتماعية لدى الطلبة تعزی المتغير نوع الصعوبة، كما أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية إيجابية بين علاقة الطالب المعلم والكفاءة الاجتماعية لطلبة ذوي صعوبات التعلم، وأن القرب في علاقة الطالب - المعلم يتنبأ بالكفاءة الاجتماعية لطلبة ذوي صعوبات التعلم في الصف الثاني من وجهة نظر معلماتهم.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject