Document
القدرات الحركية و علاقتها بالمشكلات السلوكية و الانفعالية لدى طلبة صعوبات التعلم و أقرانهم
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study aims to investigate the general differences in kinetics abilities, emotional and behavioral problems among students with learning disabilities and their peers. In addition, it aims to explore the differences between students with learning disabilities according to gender variable (female students with learning disabilities compared with male students with learning disabilities). Moreover, the present study aims to explore the relationship between the kinetics abilities, emotional and behavioral problems in students with learning disabilities. To reach the aims of the study, the researcher used the descriptive approach. Thus, a set of Standardized kinetic tests are used including: "20 meters fast running" test, "pushing the medicine ball" test, "Throw a ball at a target" test, "obstacles run" test and 6 minutes running test as well as behavioral and emotional scale for students consisting of five domains (aggression, anxiety, learning problems, hyperactivity and psychosomatic disorder). The research was carried out with Omani students, students with and without learning disabilities from six basic education schools that implement learning disabilities program in Muscat which are selected randomly. Findings revealed that there is a statistically significant differences for students without learning disabilities in all kinetic tests, and for students with learning disabilities in all domains of emotional and behavioral problems scale.In addition, it found that there is a statistically differences for the male students with learning disabilities in all kinetic tests, while it showed that there is no differences in behavioral and emotional scale due to the gender variable. Moreover, the results of the current study revealed that there is a positive correlation between accuracy of throwing and aggression.
A set of recommendations and suggestions were stated based on the findings of the current study that may be considered as anew addition to the study field.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن الفروق في القدرات الحركية، والمشكلات السلوكية والانفعالية لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم وأقرانهم، والكشف أيضا عن الفروق في القدرات الحركية، والمشكلات السلوكية والانفعالية لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم تبعا لمتغير النوع الاجتماعي، كما هدفت الدراسة إلى تقصي العلاقة بين كل من القدرات الحركية، والمشكلات السلوكية والانفعالية عند الطلبة ذوي صعوبات التعلم، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، حيث تم استخدام مجموعة اختبارات حركية معتمدة لدى الطلبة هي: اختبار العدو 20 متر ، واختبار دفع كرة طبية لأبعد مسافة ممكنة ، واختبار رمي كرة على هدف ، واختبار جري الحواجز، واختبار الجري 6 دقائق، و مقياس المشكلات السلوكية والانفعالية لدى الطلبة ل (جرار، والبيلي والسرطاوي، 2017) المكون من خمسة أبعاد هي: ( العدوان، القلق، مشكلات التعلم النشاط الزائد، والمشكلات النفس جسمية)، تم تطبيق أدوات الدراسة على عينة قوامها 124 طالب وطالبة، منهم 62 طالب وطالبة من ذوي صعوبات التعلم، و62 طالب وطالبة من الأقران من ستة مدارس مطبقة لبرنامج صعوبات التعلم في قطاع السيب بمحافظة مسقط، أظهرت النتائج وجود فروق دالة احصائيا لصالح الطلبة العاديين في جميع الاختبارات الحركية، وفروق على جميع محاور مقياس المشكلات السلوكية والانفعالية لصالح الطلبة ذوي صعوبات التعلم ، كما وجدت فروق دالة احصائيا لصالح الذكور ذوي صعوبات التعلم في جميع الاختبارات الحركية، بينما لم تظهر أي فروق دالة في محاور مقياس المشكلات السلوكية والانفعالية تعزي لمتغير النوع الاجتماعي، وكشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية موجبة بين دقة التصويب والعدوان. وقد تم تقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء نتائج الدراسة.
Category
Theses and Dissertations