Document

القيادة التحويلية وعلاقتها بالتخطيط الإستراتيجي لمديري مدارس التعليم ما بعد الأساس في محافظة جنوب الباطنة.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study aims to explore the importance of practicing transforming leadership and its relationship with strategic planning for post -basic education schools' principals from teachers' point of view. It also, explore the consequences of the three variables; sex, profession and experience. This study is based on the descriptive methodology to collect data from the society. The study sample consisted of 142 persons (71 male teachers and 71 female teachers) distributed among different post-basic schools in South Batinah Directorate. A questionnaire was used as a basic tool for the study consisted of {. items distributed to categories which are the transforming leadership and the strategic planning. There are o points for each category. In order to process the data, the following methods were used: averages, standard deviations, (T-test) and test analysis of variance (one way ANOVA). The results of the study are: There is a statistic relation at a significant level ( 0.05 = a ) between the transforming leadership and the strategic planning for the schools principals. The degree of practicing the transforming leadership is considerably high and so is the degree of practicing the strategic planning. There is a statistical difference at the significant level ( 0.05 = a ) between males and females regarding establishing an awareness in supporting transformation process in schools and to provide a model for transforming leadership due to the variable type for males. There is also a statistic relation at a significant level ( 0.05 = a ) between males and females in monitoring and evaluating the strategic planning for males. There is no statistic relation at a significant level ( 0.05 = a ) between the teacher and the senior teacher in the discipline of transforming leadership. However, there is a statistic difference between the teacher and the senior teacher in wording the strategic planning. On the other hand, there is no statistic difference at a significant level between ( 0.05 = a ) between the experience variable and the study of transforming leadership and strategic planning. According to the results of the study, the researcher recommends that schools principals have to be provided with training sessions, meetings, educational conferences and symposiums in order to improve their high level of transforming leadership and strategic planning so that a better school performance is achieved. Furthermore, the researcher recommends that it is highly important to increase the principals awareness about the challenges they are facing when practicing the transforming leadership and strategic planning by conducting meeting and workshops to gain benefits from the successful experiences of some of the schools' principals. The researcher suggests that to relate the transforming leadership and strategic planning with other factors such as work environment and teachers' satisfactions.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة ممارسة القيادة التحويلية وعلاقتها بالتخطيط الاستراتيجي المديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة جنوب الباطنة، من وجهة نظر المعلمين والكشف عن أثر كل من متغير الجنس، والوظيفة، والخبرة. اعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي لجمع البيانات من مجتمع البحث، وتكونت عينة الدراسة من ( 142) مفردة من المجتمع، حيث تضمنت (71) معلما، و ( 71) معلمة، موزعين على مدارس التعليم ما بعد الأساسي بولايات محافظة جنوب الباطنة، تم استخدام الاستبانة كأداة رئيسة للدراسة تكونت من (40) فقرة موزعة على محورين، هما :
محور القيادة التحويلية، ومحور التخطيط الاستراتيجي، ولكل محور خمسة مجالات. ولمعالجة البيانات تم استخدام المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واختبار (ت )، واختبار تحليل التباين الأحادي. وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها : أن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 = a ) بين القيادة التحويلية والتخطيط الاستراتيجي لدى مديري المدارس. فالعلاقة قوية موجبة، حيث بلغت قيمة معامل الإرتباط (0.89). وأن درجة الممارسة للقيادة التحويلية لدى مديري المدارس في جميع مجالات القيادة التحويلية مرتفعة بدرجة عالية. كما أن درجة ممارسة التخطيط الاستراتيجي لدى مديري المدارس في جميع مجالات التخطيط الاستراتيجي مرتفعة بدرجة عالية. وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية على مستوى الدلالة ( 0.05 = a ) بين الذكور والإناث في مجال بناء ثقافة مشتركة داعمة للتغيير داخل المدرسة، ومجال تقديم نموذج للقدوة المحور القيادة التحويلية ولصالح الذكور. كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية على مستوى الدلالة ( 0.05 = a ) بين الذكور والإناث في مجال المتابعة والتقويم للخطة الاستراتيجية المحور التخطيط الاستراتيجي ولصالح الذكور . ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية على مستوى الدلالة ( 0.05 = a ) بين المعلم والمعلم الأول في جميع مجالات محور القيادة التحويلية. وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية على مستوى الدلالة ( 0.05 = a ) بين المعلم والمعلم الأول في مجال صياغة الخطة الإستراتيجية المحور التخطيط الاستراتيجي. ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية على مستوى الدلالة( 0.05 = a ) بين متغير الخبرة ومحاور الدراسية المتمثلة بالقيادة التحويلية والتخطيط الاستراتيجي، وفي ضوء نتائج الدراسة، أوصت الباحثة الدعم المستمر بالمستوى العالي -كما أوضحته نتائج الدراسة لمديري المدارس معرفتهم في ممارستهم لنمط القيادة التحويلية والتخطيط الاستراتيجي المدرسي، وإدراكهم لأهميته وتبنيهم له. كذلك أوصت الباحثة بتعميق وعي مديري المدارس بالتحديات التي تواجههم عند ممارسة نمط القيادة التحويلية والتخطيط الاستراتيجي، وذلك من خلال عقد الاجتماعات الدورية بين المدارس لتبادل الرؤى، والتعرف على الأفكار الجديدة وتبنيها، وتعميمها، والاستفادة من التجارب الناجحة في رفع الكفاءة المهنية لدى المديرين.
وتوجيه الباحثين نحو دراسات تدرس علاقات ممكنة داخل البيئة المدرسية، مثل : دراسة علاقة القيادة التحويلية بموضوعات ادارية أخرى كعلاقتها بالمناخ التنظيمي، أو الرضا الوظيفي للمعلمين.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
3
0
آل رحمة, هيفاء بنت محسن بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2017