Document

الذكـاء الانفعالي وعلاقتـه بضغـوط العمـل لـدى معلمـات الحلقة الأولى بمدارس ولاية نزوى في سلطنة عُمان.

Other titles
Emotional Intelligence and its Relationship to Work Stress among First Cycle Teachers in Nizwa Schools in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The current study aims to identify the level of emotional intelligence and the level of work stress, and to know the extent of the relationship between them among the teachers of the first cycle in the schools of Nizwa state in the Sultanate of Oman. The use of the descriptive correlative approach, and to answer the study questions, the work stress scale prepared by Al-Maamaria (2014), and the emotional intelligence scale: prepared by Othman and Abdel Samie (2001) was used. The study concluded that the level of emotional intelligence among the teachers of the first cycle in the schools of Nizwa state was high, while the level of work stress among the teachers of the first cycle in the schools of the state of Nizwa was medium, and there was a statistically significant inverse relationship between emotional intelligence and work stress among the teachers of the first cycle, and the results of the study showed There are no statistically significant differences in emotional intelligence due to the variable years of experience, and the absence of statistically significant differences in work stress due to the variables of specialization and years of experience, and the study concluded that there is a statistically significant effect of the variable that emotional intelligence contributes to reducing work stress among teachers of the first cycle in schools Nizwa Province.
Arabic abstract
تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الذكاء الانفعالي وعلاقته بضغوط العمل لدى معلمات الحلقة الأولى بمدارس ولاية نزوى، وتحديد نوع العلاقة بين المتغيرين، والتحقق من وجود فروق ذات دلالة إحصائية بينهما تُعزى لمتغيري التخصص وسنوات الخبرة، ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، واستخدام مقياس ضغوط العمل من إعداد المعمرية (2014)، ومقياس الذكاء الانفعالي من إعداد عثمان وعبد السميع (2001).توصَّلت الدراسة إلى أنَّ مستوى الذكاء الانفعالي لدى معلمات الحلقة الأولى بمدارس ولاية نزوى جاء مرتفعًا، بينما جاء مستوى ضغوط العمل لدى معلمات الحلقة الأولى بمدارس ولاية نزوى متوسطًا، وخلُصت النتائج أيضًا إلى وجود علاقة عكسية دالة إحصائيًا بين الذكاء الانفعالي وضغوط العمل لدى معلمات الحلقة الأولى، كما أوضحت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الذكاء الانفعالي تُعزى لمتغير سنوات الخبرة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في ضغوط العمل تُعزى لمتغيري التخصص وسنوات الخبرة، في حين أظهرت وجود تأثير دال إحصائيًّا لمتغير الذكاء الانفعالي في تقليل ضغوط العمل لدى معلمات الحلقة الأولى بمدارس ولاية نزوى.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
1
الحديدي، خالد بن عبدالله بن راشد.
جامعة نزوى
2009
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010