Document
الشروط الاجتماعية اللازمة لإستدامة المشاريع التنموية ونجاحها : دراسة مطبقة على مشروع تطوير المنطقة السياحية برأس الحد".
Source
المؤتمر الدولي الثاني لقسم الاجتماع والعمل الاجتماعي، كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس. مج. 1، ص. 284-306 .
Contributors
Other titles
الفكر الاجتماعي وعلم الاجتماع والتنمية
Publisher
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2016-12
Language
Arabic
Subject
English abstract
The world witnessed an unparalleled growth in international tourism during the period 1950-2005, as the number of tourists increased from 25 million visitors in 1950 to more than 800 million visitors in 2005, an average annual growth rate of 6.5% during the period. The statistics of the World Tourism Organization for the year 2014 indicate that the number of tourists in the world has achieved a growth of 4.7% in light of the challenges of globalization and the liberalization of international intra-trade, in particular trade in services, especially the tourism industry. Various countries have realized that the tourism industry is a distinct path to economic and social development. It has become competing in increasing advertising credits in specific tourism markets, which has developed in its comprehensiveness until it has become an integrated and comprehensive tourism activation, such as cultural and artistic tourism, medical religious tourism, sports tourism, conference tourism, festivals, and the Sultanate, like other countries in the world, its interest in tourism falls within the national strategy to diversify sources of income National, where tourism is chosen as one of the sources of income diversification as it is the economic lifeline in many societies.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
شهد العالم نموا لا نظير له في السياحة الدولية خلال الفترة 1950-2005، حيث تزايد عدد السائحين من 25 مليون زائر في عام 1950 إلى أكثر من 800 مليون زائر في عام 2005، أي بمعدل نمو سنوي بلغ في المتوسط %6.5% خلال الفترة . وتشير إحصاءات منظمة السياحة العالمية لعام 2014 إلى أن عدد السياح في العالم حقق نموا قدره 4.7% في ظل تحديات العولمة وتحرير التجارة البينية الدولية، وعلى وجه الخصوص تجارة الخدمات، وعلى رأسها صناعة السياحة، أدركت مختلف الدول أن صناعة السياحة هي طريق متميز للتنمية الاقتصادية والاجتماعية، فأصبحت تتنافس في زيادة اعتمادات الدعاية في الأسواق السياحية المحددة، التي تطورت في شمولها حتى أصبحت تنشيطاً سياحياً متكاملاً وشاملاً مثل السياحة الثقافية والفنية، السياحة الدينية العلاجية والسياحة الرياضية وسياحة المؤتمرات والمهرجانات والسلطنة كغيرها من دول العالم، يندرج اهتمامها بالسياحة ضمن الاستراتيجية الوطنية لتنويع مصادر الدخل القومي، حيث يعود اختيار السياحة كأحد مصادر تنويع الدخل باعتبارها شريان الحياة الاقتصادية في العديد من المجتمعات، ويتمثل الدافع الرئيس لاهتمام مختلف دول العالم بالسياحة كونها تحتل المرتبة الثالثة من حيث اسهامها في الناتج الاجمالي العالمي بالإضافة إلى آثارها الاقتصادية والاجتماعية والثقافية والبيئية المهمة.
Category
Conferences & workshops