Document
إمكانية تطبيق ممارسات صعوبات التعلم من وجهة نظر المشرفين والمعلمين بسلطنة عمان في ضوء التجربة الفنلندية
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study aimed to identify the views of supervisors and teachers of learning disabilities program about the possibility of applying Finland's practices of supporting learning disabilities in Oman. The sample of the study consisted of 55 learning disabilities supervisors and 360 learning disabilities teachers. Their opinions were collected using a questionnaire which consisted of 59 items distributed into 4 main aspects: detection, early intervention, pre-referral strategies and referral, and diagnosis and individual educational plan program. The study results showed that the respondents had a high level of approval with the possibility of applying Finland's practices of supporting learning disabilities in Oman. The results also indicated that there were no statistically significant differences between supervisors and teachers in terms of their jobs and experience. There were statistically significant differences between the respondent's' degrees of approval on applying the Finnish practices of only the two areas; detection and early intervention and diagnosis in Oman in favor of the Higher Diploma in Learning Disability.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على آراء مشرفي ومعلمي برنامج صعوبات التعلم نحو إمكانية تطبيق ممارسات صعوبات التعلم في فنلندا بسلطنة عمان. وطبقت الدراسة على عينة مكونة من 55 مشرفا ومشرفة و ۳۹۰ معلما ومعلمة من برنامج صعوبات التعلم باستخدام استبانة إلكترونية تكونت من ۵۹ فقرة موزعة على أربعة محاور هي: الكشف والتدخل المبكر، والاستراتيجيات السابقة للإحالة والإحالة، والتشخيص، والخطة التربوية الفردية. وأظهرت النتائج أن درجة الموافقة للعينة على تطبيق ممارسات صعوبات التعلم في فنلندا بسلطنة عمان كانت مرتفعة، كما توصلت الدراسة إلى أن لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المشرفين والمعلمين تعزي للمتغير الوظيفة أو الخبرة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين درجة الموافقة على تطبيق ممارسات صعوبات التعلم في فنلندا بسلطنة عمان تعزي لمتغير المؤهل الأكاديمي لصالح مؤهل الدبلوم العالي في صعوبات التعلم بمحوري الكشف والتدخل المبكر والتشخيص، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجة الموافقة في تطبيق ممارسات صعوبات التعلم في سلطنة عمان في ضوء التجربة الفنلندية تعزي لمتغير المؤهل الأكاديمي في محوري الاستراتيجيات السابقة للإحالة والاحالة والخطة التربوية الفردية.
Category
Theses and Dissertations