Document
أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالتنمر المدرسي لدى طلبة الصف الثامن بمحافظة شمال الباطنة.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study focused on the relationship between parental treatment methods and school bullying among the eighth grade students in North Batinah Governorate in Oman.
In doing so two instruments were used: a scale of parental treatments prepared by Farouk Jibril (1989) and a scale of school bullying prepared by Muawiya Abu Ghazal (2009).
The study followed the descriptive/correlational method. The sample for the study consisted of 400 students, distributed equally between boys and girls. The participants were randomly selected. The data was analyzed using the statistical software program SPSS (Statistical Package for Social Sciences).
The most significant results of the study were as following:
1. The average scores of the study sample on the boys bullying scale were all within the low range, while the girls were at a very low range.
2. There was a positive correlation between the methods of parental treatment and the school bullying
3. There were importance differences at the level of significance (a< 0.05) due to the gender variable in favor of boys in the methods of parental treatment and school bullying.
4. There were no importance differences in the methods of parental treatment due to the educational and economic level of the family.
In the light of the findings of this study, some recommendations are given.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية والتنمر المدرسي لدى طلبة الصف الثامن بمحافظة شمال الباطنة، ومدى تأثير أساليب المعاملة الوالدية السيئة على ظهور التنمر المدرسي، استخدم مقياس أساليب المعاملة الوالدية من إعداد فاروق جبریل (۱۹۸۹) ومقياس التنمر المدرسي من إعداد الدكتور معاوية أبو غزال (۲۰۰۹)، حيث بلغت عينة الدراسة (400) طالبا وطالبة، (۲۰۰) ذكور و(۲۰۰) إناث من محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان، واستخدم في الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، ولتحليل استجابات أفراد العينة استخدم الباحث برنامج الحزم الإحصائية (SPSS)، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
Category
Theses and Dissertations