Document
أسباب عزوف الكادر الإداري والتدريسي بالمدارس عن الوظائف الإشرافية وأثر ذلك في تطوير الأداء المدرسي من وجهة نظر الكادر نفسه.
Contributors
الراسبية, أمينة بنت راشد., Author
Publisher
جامعة الأندلس للعلوم والتقنية.
Gregorian
2021-06
Language
Arabic
English abstract
The studies aimed to uncover the reasons for the reluctance of the administrative and teaching staff in schools from supervisory positions and the effect of that on developing school performance from the point of view of the staff themselves.
The study adopted the analytical descriptive approach, and the study sample consisted of (108) first teachers, assistant principals, and school principals for the academic year 2020-2021, and the study tool consisted of a questionnaire divided into three parts. The second measures the reasons for abstaining from supervisory positions, and the third part measures the effect of the reasons for abstaining from supervisory positions on the development of school performance, and the results of the study showed: The reality of the school's administrative and teaching staff's orientation to supervisory positions was to a large degree, with an average of (3.84), and the results showed that there is no Statistically significant differences in the overall score in the reality of the administrative and teaching staff's orientation to supervisory jobs according to the variables of the study, and that the reasons for abstaining from supervisory positions were to a large extent, and with an average of (3.53), the administrative reasons came first, then technical reasons, then personal reasons, and finally reasons The results also showed that there are no statistically significant differences in the reasons for abstaining from supervisory positions due to the variables (academic qualification and current job. Mechanism, years of experience, educational governorate, and school stage) While there are statistically significant differences in the reasons for reluctance.
The current study recommended: Work to overcome administrative, technical, personal, and social obstacles that may hinder the path of those wishing to go to supervisory positions.
Encouraging joining the supervisory profession by providing incentives and financial support.
Member of
ISSN
2410-1818
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسات إلى الكشف عن أسباب عزوف الكادر الإداري والتدريسي في المدارس عن المناصب الإشرافية وأثر ذلك على تطوير الأداء المدرسي من وجهة نظر الموظفين أنفسهم.
اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي ، وتكونت عينة الدراسة من (108) معلم أول ومدير مساعد ومدير مدرسة للعام الدراسي 2020-2021 ، وتمثلت أداة الدراسة من استبانة مقسمة إلى ثلاثة أجزاء. الجزء الأول، يقيس واقع توجه الكادر الإداري والتدريسي بالمدارس للوظائف
الإشرافية والثاني يقيس أسباب العزوف عن الوظائف الإشرافية ، والجزء الثالث يقيس أثر أسباب العزوف عن الوظائف الإشرافية على تطوير الأداء المدرسي ، وأظهرت نتائج الدراسة: واقع الكادر الإداري والتعليمي بالمدرسة. كان التوجه للوظائف الإشرافية بدرجة كبيرة بمتوسط (3.84) ، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية في واقع توجه أعضاء الهيئة التدريسية والتعليمية للوظائف الإشرافية تبعا لمتغيرات الدراسة، وأن أسباب العزوف عن الوظائف الإشرافية كان بدرجة كبيرة، وبمتوسط (3.53) ، جاءت الأسباب الإدارية أولاً ، ثم الأسباب الفنية ، ثم الأسباب الشخصية ، وأخيراً الأسباب. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أسباب التراجع عن الوظائف الإشرافية تعزى لمتغير (المؤهل العلمي والوظيفة الحالية. سنوات الخبرة ، المحافظة التعليمية ، المرحلة المدرسية) بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أسباب العزوف عن الوظائف الإشرافية تعزى تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث.
وأوصت الدراسة الحالية بما يلي: العمل على تذليل العقبات الإدارية والفنية والشخصية والاجتماعية التي قد تعيق مسار الراغبين في تولي الوظائف الإشرافية. تشجيع الالتحاق بالمهنة الرقابية بتقديم الحوافز والدعم المالي.
اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي ، وتكونت عينة الدراسة من (108) معلم أول ومدير مساعد ومدير مدرسة للعام الدراسي 2020-2021 ، وتمثلت أداة الدراسة من استبانة مقسمة إلى ثلاثة أجزاء. الجزء الأول، يقيس واقع توجه الكادر الإداري والتدريسي بالمدارس للوظائف
الإشرافية والثاني يقيس أسباب العزوف عن الوظائف الإشرافية ، والجزء الثالث يقيس أثر أسباب العزوف عن الوظائف الإشرافية على تطوير الأداء المدرسي ، وأظهرت نتائج الدراسة: واقع الكادر الإداري والتعليمي بالمدرسة. كان التوجه للوظائف الإشرافية بدرجة كبيرة بمتوسط (3.84) ، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية في واقع توجه أعضاء الهيئة التدريسية والتعليمية للوظائف الإشرافية تبعا لمتغيرات الدراسة، وأن أسباب العزوف عن الوظائف الإشرافية كان بدرجة كبيرة، وبمتوسط (3.53) ، جاءت الأسباب الإدارية أولاً ، ثم الأسباب الفنية ، ثم الأسباب الشخصية ، وأخيراً الأسباب. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أسباب التراجع عن الوظائف الإشرافية تعزى لمتغير (المؤهل العلمي والوظيفة الحالية. سنوات الخبرة ، المحافظة التعليمية ، المرحلة المدرسية) بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أسباب العزوف عن الوظائف الإشرافية تعزى تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث.
وأوصت الدراسة الحالية بما يلي: العمل على تذليل العقبات الإدارية والفنية والشخصية والاجتماعية التي قد تعيق مسار الراغبين في تولي الوظائف الإشرافية. تشجيع الالتحاق بالمهنة الرقابية بتقديم الحوافز والدعم المالي.
Category
Journal articles