Document
أدوار المدرسة والأسرة المتوقعة في تعلم طلاب دبلوم التعليم العام بسلطنة عمان في ظل جائحة كوفيد 19 من وجهة نظر الطلاب أنفسهم.
Identifier
DOI: https://doi.org/10.26389/AJSRP.L151120
Contributors
الحرملية, أمل بنت عبد الله., Author
Other titles
The expected roles of school and family in the learning of general education diploma students in the Sultanate of Oman considering the Covid-19 pandemic from the students' point of view
Publisher
مؤسسة المجلة العربية للعلوم ونشر الأبحاث.
Gregorian
2021-04
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to uncover the expected school and family roles in the learning of general education diploma
students in the Sultanate of Oman considering the Covid-19 pandemic from the students' point of view. The study adopted
the descriptive, analytical, and qualitative approach, and the study sample reached (220) male and female students for the
academic year 2020-2021 AD, and the study tool consisted of a questionnaire divided into two parts. The general diploma
in the distance, in addition to the researchers' use of the interview method to find out the challenges that students face in
distance learning, and the results of the study showed: that the expected level of the school's roles in learning for general
education diploma students from a distance in the Sultanate of Oman in light of the Covid-19 pandemic from the point of
view The students themselves were to a large degree and with an average of (4.59), and the roles of the family in the
learning of students of general education diploma remotely in the Sultanate of Oman in light of the Covid-19 pandemic
from the viewpoint of the students themselves was to a large degree and with an average of (4.48). The results also showed
that there are no statistically significant differences in the total score in the general diploma students 'perceptions of the
expected roles of the family and the school according to the variable of gender and educational governorate and that among
the most important challenges facing the success of the distance education experience in light of the Corona pandemic from
the students' point of view are: Internet (its services - availability - its cost), and hardware (availability - its cost), and the
results revealed ways to overcome previous challenges, including strengthening the link between school and home to
achieve cooperation in activating distance education, providing devices (laptop computer - Smart device) for students at
nominal prices with support for their purchase. Improving the infrastructure and its technical and technological equipment
in public schools.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن الأدوار المدرسية والأسرية المتوقعة في تعلم طلاب الدبلوم العام بسلطنة عمان في ظل جائحة كوفيد -19 من وجهة نظر الطلاب. اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي والنوعي ، وبلغت عينة الدراسة (220) طالباً وطالبة.
العام الدراسي 2020-2021 م ، وتمثلت الدراسة في استبيانة قسمت إلى جزأين. الجزء الأول يقيس أدوار المدرسة في تعليم طلاب الدبلوم العام
عن بعد ، والجزء الثاني يقيس أدوار الأسرة في تعلم طلاب الدبلوم العام عن بعد . استخدم الباحثان لأسلوب المقابلة للوقوف على التحديات التي يواجهها الطلاب في التعلم عن بعد.
وأظهرت نتائج الدراسة: أن المستوى المتوقع لأدوار المدرسة في التعلم بشكل عام طلاب دبلوم التربية والتعليم عن بعد في سلطنة عمان في ظل جائحة كوفيد -19 من وجهة نظر الطلاب أنفسهم إلى حد كبير وبمتوسط (4.59) ، وكانت أدوار الأسرة في
تعلم طلاب دبلوم التعليم العام عن بعد في سلطنة عمان في ظل جائحة كوفيد -19
من وجهة نظر الطلاب أنفسهم كانت بدرجة كبيرة وبمتوسط (4.48). وأظهرت النتائج أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية في تصورات طلاب الدبلوم العام عن الأدوار المتوقعة للأسرة والمدرسة حسب متغير الجنس والمحافظة التعليمية وذاك
اهم التحديات التي تواجه نجاح تجربة التعليم عن بعد في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر الطلاب هي: الإنترنت (خدماتها - توافرها - تكلفتها) ، والأجهزة (التوافر - تكلفتها) ، وكشفت النتائج عن طرق للتغلب على التحديات السابقة ، بما في ذلك توثيق الصلة بين المدرسة والمنزل
تحقيق التعاون في تفعيل التعليم عن بعد وتوفير أجهزة (كمبيوتر محمول - جهاز ذكي) للطلاب في الأسعار الاسمية مع دعم شرائها. تحسين البنية التحتية ومعداتها الفنية والتكنولوجية في المدارس الحكومية.
العام الدراسي 2020-2021 م ، وتمثلت الدراسة في استبيانة قسمت إلى جزأين. الجزء الأول يقيس أدوار المدرسة في تعليم طلاب الدبلوم العام
عن بعد ، والجزء الثاني يقيس أدوار الأسرة في تعلم طلاب الدبلوم العام عن بعد . استخدم الباحثان لأسلوب المقابلة للوقوف على التحديات التي يواجهها الطلاب في التعلم عن بعد.
وأظهرت نتائج الدراسة: أن المستوى المتوقع لأدوار المدرسة في التعلم بشكل عام طلاب دبلوم التربية والتعليم عن بعد في سلطنة عمان في ظل جائحة كوفيد -19 من وجهة نظر الطلاب أنفسهم إلى حد كبير وبمتوسط (4.59) ، وكانت أدوار الأسرة في
تعلم طلاب دبلوم التعليم العام عن بعد في سلطنة عمان في ظل جائحة كوفيد -19
من وجهة نظر الطلاب أنفسهم كانت بدرجة كبيرة وبمتوسط (4.48). وأظهرت النتائج أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية في تصورات طلاب الدبلوم العام عن الأدوار المتوقعة للأسرة والمدرسة حسب متغير الجنس والمحافظة التعليمية وذاك
اهم التحديات التي تواجه نجاح تجربة التعليم عن بعد في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر الطلاب هي: الإنترنت (خدماتها - توافرها - تكلفتها) ، والأجهزة (التوافر - تكلفتها) ، وكشفت النتائج عن طرق للتغلب على التحديات السابقة ، بما في ذلك توثيق الصلة بين المدرسة والمنزل
تحقيق التعاون في تفعيل التعليم عن بعد وتوفير أجهزة (كمبيوتر محمول - جهاز ذكي) للطلاب في الأسعار الاسمية مع دعم شرائها. تحسين البنية التحتية ومعداتها الفنية والتكنولوجية في المدارس الحكومية.
Category
Journal articles