Document
دور المشرفين الإداريين في تفعيل نظام تطوير الأداء المدرسي في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the role of the administrative supervisors in the activation of school development performance system in the basic education schools in the Sultanate of Oman from the point of view of school principals, and their assistants. This is could be achieved by answering the following questions:
achieve the objective of the study, the researcher has designed a questionnaire consisting of (51) statements divided into five dimensions: planning, problem solving, dissemination of the organizational culture of the system, professional development and training, supervision, monitoring and evaluation. After examining the reliability and the validity of the questionnaire, it was distributed to a certain sample of (879) school principals and their assistants in basic Education Schools
education schools in the Sultanate of Oman The study shows that:
1- The administrative supervisors practice their roles to activate school development performance system with moderate degree from the point of view of school principals and their assistants in Basic the Sultanate of
Oman.
2-There are no statically significant differences at the level(a = 0.05)) in the responses of the participants about the role of the administrative supervisors in activation of school development performance system attributed to gender variable for the following dimensions (planning, ,dissemination of the organizational culture of the system, supervision,
monitoring and evaluation. However, there are statically significant
differences in problem solving and professional development and training
dimension in Favor of males.
3-There are no statically significant differences at the level(α = 0.05)in the responses of the participants about the role of the administrative supervisors in activation of of school development performance system attributed to job variable for all dimensions.
4-There are statically significant differences at the level(a = 0.05))in the responses of the participants about the role of the administrative supervisors in activation of school development performance system attributed to experience variable for the following dimensions (planning,
problem solving and professional development and training, supervision, monitoring and evaluation for the individuals that have short experience (less than 3 years) in the role of the administrative supervisors in
activation of school development performance system.
The most important recommendations of the study are:
1- Specify the tasks of the administrative supervisor regarding the school development performance system within the main tasks that set by the administrative supervising guide..
2- Train the administrative supervisor using the training package of the system in order to transfer the impact of training to school principals, their assistants and the development and improvement team at school.
3- Reduce the supervision scope of schools of the administrative supervisor.
4- Lift the burden from the administrative supervisor and the committees that he participates in outside his main job.
5 -Include the planning and implementation process of the school development performance system in the tasks of the administrative supervisor and not only the following-up.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة التعرف على دور المشرفين الإداريين في تفعيل نظام تطـوير الأداء المدرسي في مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان من وجهة نظر مديري المدارس ومساعديهم.
ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة ببناء استبانه مكون من ( (٥١) عبارة وزعت على ست مجالات وهي: : التخطيط ، حل المشكلات ، نشر الثقافة التنظيمية للنظام والإنماء المهني والتدريب الإشراف والمتابعة ، والتقويم وبعد استخراج دلالات الصدق والثبات الخاصة بالأداة تم توزيعها على عينة مكونة من (۸۷۹) مديرا ومساعدًا من مدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان ، وبعد معالجة البيانات إحصائيا توصلت الباحثة إلى النتائج الآتية:
1 - يمارس المشرفون الإداريون أدوارهم في تفعيل نظام تطوير الأداء المدرسي بدرجة متوسطة من وجهة نظر مديري مدارس التعليم الأساسي ومساعديهم في سلطنة عمان .
۲- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( ٠٥ .a ( في تقديرات أفراد عينة البحث حول دور المشرفين الإداريين في تفعيل نظام تطوير الأداء المدرسي تعزى إلى متغير النوع في مجالات ( التخطيط ، نشر الثقافة التنظيمية للنظام، الإشراف والمتابعة ، والتقويم ) ، بينما وجدت فروق دالة إحصائيا عند المستوى ٠٠٥ ) في مجالات حل المشكلات والإنماء المهني والتدريب لصالح الذكور
٣- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( ٥ ) في تقديرات أفراد, عينة البحث حول دور المشرفين الإداريين في تفعيل نظام تطوير الأداء المدرسي تعزى إلى متغير الوظيفة في جميع مجالات الدراسة
4- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a=0<05) في تقديرات أفراد عينة البحث حول دور المشرفين الإداريين في تفعيل نظام تطوير الأداء المدرسي تعزى إلى متغير الخبرة في مجالات ) التخطيط حل المشكلات الإنماء المهني والتدريب ، الإشراف والمتابعة، والتقويم ) لصالح ذوي الخبرة القصيرة الأقل من ٣ سنوات ) .
وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات من أبرزها :
1- ضرورة مهام المشرف الإداري فيما يتعلق بنظام تطوير الأداء المدرسي ضمن مهامه الرئيسة التي حددها دليل الإشراف الإداري
2- تضمين عمليتي التخطيط والتنفيذ لنظام تطوير الأداء المدرسي في مهام المشرف الإداري وعدم الاقتصار على متابعة نتائج نظام تطوير الأداء المدرسي تدريب المشرف الإداري على الحقيبة التدريبية الخاصة بالنظام ليتمكن من نقل أثر
3- التدريب بدوره للمدراء والمساعدين وفريق التطوير والتحسين بالمدرسة
4- تقليل نطاق الإشراف من المدارس على المشرف الإداري
5- فقط تقليل الأعباء المنوطة بالمشرف الإداري واللجان المشارك فيها خارج نطاق وظيفته
ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة ببناء استبانه مكون من ( (٥١) عبارة وزعت على ست مجالات وهي: : التخطيط ، حل المشكلات ، نشر الثقافة التنظيمية للنظام والإنماء المهني والتدريب الإشراف والمتابعة ، والتقويم وبعد استخراج دلالات الصدق والثبات الخاصة بالأداة تم توزيعها على عينة مكونة من (۸۷۹) مديرا ومساعدًا من مدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان ، وبعد معالجة البيانات إحصائيا توصلت الباحثة إلى النتائج الآتية:
1 - يمارس المشرفون الإداريون أدوارهم في تفعيل نظام تطوير الأداء المدرسي بدرجة متوسطة من وجهة نظر مديري مدارس التعليم الأساسي ومساعديهم في سلطنة عمان .
۲- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( ٠٥ .a ( في تقديرات أفراد عينة البحث حول دور المشرفين الإداريين في تفعيل نظام تطوير الأداء المدرسي تعزى إلى متغير النوع في مجالات ( التخطيط ، نشر الثقافة التنظيمية للنظام، الإشراف والمتابعة ، والتقويم ) ، بينما وجدت فروق دالة إحصائيا عند المستوى ٠٠٥ ) في مجالات حل المشكلات والإنماء المهني والتدريب لصالح الذكور
٣- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( ٥ ) في تقديرات أفراد, عينة البحث حول دور المشرفين الإداريين في تفعيل نظام تطوير الأداء المدرسي تعزى إلى متغير الوظيفة في جميع مجالات الدراسة
4- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a=0<05) في تقديرات أفراد عينة البحث حول دور المشرفين الإداريين في تفعيل نظام تطوير الأداء المدرسي تعزى إلى متغير الخبرة في مجالات ) التخطيط حل المشكلات الإنماء المهني والتدريب ، الإشراف والمتابعة، والتقويم ) لصالح ذوي الخبرة القصيرة الأقل من ٣ سنوات ) .
وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات من أبرزها :
1- ضرورة مهام المشرف الإداري فيما يتعلق بنظام تطوير الأداء المدرسي ضمن مهامه الرئيسة التي حددها دليل الإشراف الإداري
2- تضمين عمليتي التخطيط والتنفيذ لنظام تطوير الأداء المدرسي في مهام المشرف الإداري وعدم الاقتصار على متابعة نتائج نظام تطوير الأداء المدرسي تدريب المشرف الإداري على الحقيبة التدريبية الخاصة بالنظام ليتمكن من نقل أثر
3- التدريب بدوره للمدراء والمساعدين وفريق التطوير والتحسين بالمدرسة
4- تقليل نطاق الإشراف من المدارس على المشرف الإداري
5- فقط تقليل الأعباء المنوطة بالمشرف الإداري واللجان المشارك فيها خارج نطاق وظيفته
Category
Theses and Dissertations