Document

أثر استخدام التعليم الإلكتروني على التحصيل الدراسي في مادة الجغرافيا الاقتصادية لدى طلبة الصف الحادي عشر ما بعد الأساسي بسلطنة غمان.

Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the impact of e-learning on achievement of the students in a grade 11 in economic geography course in the Sultanate of Oman. To answer the questions of the study, the researcher prepared an achievement test on the content of unit 4 of the economic geography course for grade 11. The test was validated by submitting it to a five jury members and reliability was established by administering it to (30) students who were not included in the sample using Alpha Cronbach whose value was (0.70). In addition, one unite from the economic geography course was prepared according to the principles of e-learning and it was submitted to four jury members to check its reliability The study consisted of (70) students in grade 11 in Muscat. The participants were divided into two equal groups with (35) students in each: the experimental group which studied by e-learning and the control group which studied by traditional method. A pre- and post achievement test were administered to each group The main findings of the study are: 1- Statistically significant differences appeared at the level of (a =0.005) between the experimental group and the control group in the achievement test in favour of the experimental group. This was attributed to the teaching method using the e-learning. 2- Statistically significant differences appeared at the level of (a =0.005) between the experimental group and the control group in the three levels of the test in favour of the experimental group in all levels. The researcher recommended that it is recommended to employ e learning in teaching social studies as it effectively influences students' achievement. In addition, the social studies curriculum offers a wider opportunity to use e-learning and at its various forms.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام التعليم الإلكتروني على التحصيل الدراسي في مادة الجغرافيا الاقتصادية لدى طلبة الصف الحادي عشر ما بعد الأساسي بسلطنة عمان. وللإجابة عن أسئلة الدراسة، أجد الباحث اختبارا تحصيلية في المحتوى المعرفي الوحدة الرابعة الواردة في كتاب الجغرافيا الاقتصادية للصف الحادي عشر ما بعد الأساسي، وقام الباحث بعرض الاختبار على خمسة محكمين للتأكد من صدقه، ومن ثم طبقه على عينة تجريبية من خارج الدراسة بلغ عددها (۳۰) طالبا للتأكد من ثباته حيث بلغ معامل ألفا كرونباخ (۰۰۷۰) كما قام بإعداد وحدة دراسية من وحدات كتاب الجغرافية الاقتصادية وفق مبادئ التعليم الإلكتروني ومن ثم قدمها في صيغة موقع الكتروني، ومن ثم استطلع رأي أربعة محكمين حول تصميمها ومحتواها.
وتم تطبيق الدراسة على عينة تكونت من (۷۰) طالبة، من طلبة الصف الحادي عشر ما بعد الأساسي بمحافظة مسقط، تم تقسيمهم إلى مجموعتين، الأولى تجريبية والثانية ضابطة تضم كل منهما (۳۰) طالبة، حيث طبق عليهم اختبار قبلي وبعدي التعرف إلى أثر التعليم الإلكتروني في التحصيل، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
١. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( = ۰ . ۰۰۰) بين متوسطات طلبة المجموعتين : التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي، لصالح المجموعة التجريبية تعزي لطريقة التدريس باستخدام التعليم الإلكتروني. ۲. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( = ۰۰۰۰۰) بين متوسطات طلبة المجموعتين التجريبية والضابطة في مستويات الاختبار الثلاثة، ولصالح المجموعة التجريبية، في جميع المستويات.
وقد أوصى الباحث بضرورة توظيف التعليم الإلكتروني في تدريس الدراسات الاجتماعية لما له من أثر فعال على التحصيل الدراسي وكذلك تطوير مناهج الدراسات الاجتماعية بحيث تفتح مجالا أوسع لاستخدام التعليم الإلكتروني بأشكاله المختلفة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject