Document
أثر استخدام نموذج كلوزماير و منحى التعلم لدى الطلبة على اكتسابهم المفاهيم الرياضية
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2006
Language
Arabic
Subject
English abstract
The aim of this study is to find out the effect of using Klausmeier's Model and the Approaches to Studying on students to acquire the mathematical concepts. The sample of the study consists of (152) students from the ninth grade distributed into six educational classes : four classes at Monir bin AlNayer school of basic education (5-12) and two classes at El-Heda school of basic education (3-12). It is assured that these classes are equal in levels before performing this experiment..
To collect data , the researcher designed Achievement Test to measure the extent of which students acquire mathematical concepts . The test was checked for validity and reliability. The researcher also used the Revised Approaches to study Inventory (RASI) to classify students to three groups: deep approach , strategy approach and surface approach groups. This tool has been translated and validated to suit Omani environment.
After collecting and analyzing the study achieved the following results :
There are statistical differences at the level " a = 0.01 " between the average marks of the students in the ninth grade in the achievement test concerning acquire mathematical concepts and this is due to the teaching method and for Klausmeier's Model .
There are statistical differences at the level " a = 0.01 " between the . average marks of the students in the ninth grade in the achievement test concerning acquire mathematical concepts due to the Approaches to study and for the strategy approach , then the surface approach ,finally the deep approach. According to the results the researcher recommends' to apply these models in teaching the educational curricula and this to raise the students educational standards and the study, also refers to the importance of the students approach's towards the study and the necessity of performing more studies in this field.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
ملخص الدراسة هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر كل من استخدام نموذج كلوزمایر ، و منحى التعلم لدى الطلبة على اكتسابهم المفاهيم الرياضية . وقد تكونت عينة الدراسة من (152) طالب من طلبة الصف التاسع العام ، موزعين على ست شعب دراسية : أربع شعب في مدرسة منير بن النير للتعليم الأساسي (5 - 12) وشعبتين من مدرسة الحدة للتعليم الاساسي ( 3 - 12)، وقد تم التأكد من تكافؤ هذه الشعب قبل تنفيذ التجربة . ولجمع البيانات قام الباحث بإعداد اختبار تحصيلي لقياس مدى اكتساب الطلاب للمفاهيم الرياضية ، وذلك بعد تحري صدقه وثباته ، كما قام الباحث بتطبيق مقياس منحى التعلم المعدل ( RASI ) ؛ وذلك لتحديد منحنى التعلم لكل طالب وتصنيفهم إلى ثلاث مناح ( المنحى المتعمق - المنحى السطحي - المنحى الاستراتيجي ) ، وذلك بعد ترجمته وتحري صدقه وثباته على البيئية العمانية . وبعد معالجة البيانات إحصائيا توصلت الدراسة للنتائج التالية : .
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0.01 ) بين متوسطات درجات طلبة الصف التاسع العام في الاختبار التحصيلي الخاص باكتساب المفاهيم الرياضية ، تعزى إلى طريقة التدريس ولصالح طريقة نموذج كلوزماير .
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01 ) بين متوسطات درجات طلبة الصف التاسع العام في الاختبار التحصيلي للمفاهيم الرياضية ، تعزى إلى منحى التعلم لدى الطلبة ولصالح المنحى الاستراتيجي ثم المنحى السطحي وأخيرا المنحى المتعمق .
وفي ضوء نتائج الدراسة يوصي الباحث بتبني مثل هذه النماذج في تدريس المناهج التعليمية ؛ وذلك من أجل رفع مستويات الطلبة العلمية . كما أشارت الدراسة إلى ضرورة الاهتمام بمناحي الطلبة نحو الدراسة وضرورة إجراء المزيد من الدراسات في هذا الميدان .
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0.01 ) بين متوسطات درجات طلبة الصف التاسع العام في الاختبار التحصيلي الخاص باكتساب المفاهيم الرياضية ، تعزى إلى طريقة التدريس ولصالح طريقة نموذج كلوزماير .
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01 ) بين متوسطات درجات طلبة الصف التاسع العام في الاختبار التحصيلي للمفاهيم الرياضية ، تعزى إلى منحى التعلم لدى الطلبة ولصالح المنحى الاستراتيجي ثم المنحى السطحي وأخيرا المنحى المتعمق .
وفي ضوء نتائج الدراسة يوصي الباحث بتبني مثل هذه النماذج في تدريس المناهج التعليمية ؛ وذلك من أجل رفع مستويات الطلبة العلمية . كما أشارت الدراسة إلى ضرورة الاهتمام بمناحي الطلبة نحو الدراسة وضرورة إجراء المزيد من الدراسات في هذا الميدان .
Category
Theses and Dissertations