Document

‫أثر برنامج تدريبي مقترح في إكساب معلمي الرياضيات مهارات معالجة الأخطاء الشائعة في الجبر لدى طلاب الصف الثامن الأساسي.

Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify common errors in algebra among the eighth grade students, and determine the impact of a proposed training program on helping mathematics teachers acquire the skills to treat these errors. The researcher used the descriptive and quasi experimental methodologies. The sample of the descriptive study consisted of (445) male and female students. Based on the educational literature, the content analysis and an open questionnaire oriented to teachers of math, the researcher designed a diagnostic test to identify the common errors in algebra among eighth grade students. The diagnostic test was applied after the checking of its validity and its reliability. The selected sample for the quasi experimental study consisted of (9) teachers of mathematics teachers in Muscat who were administered a training program prepared by the researcher. To measure the degree of acquisition of skills was used the pretest and posttest. To determine the impact of the training program was used (T-test) for one sample. The study found the following results: 1-The presence there is a statistically significant difference between the average performance of mathematics teachers on the performance for treatment common errors skills before and after the training program for the benefit in favour of the post application. 2- The existence of a large number of common errors on basic algebraic concepts, made by students in the eighth grade, can return caused by confusion between the concepts, the use of wrong generalizations of algebraic, and the teaching of algebra generalization of the arithmetic, without recognizing the relationship between algebra and arithmetic, specifically the points of agreement and disagreement between them. In light of the results of the study was to provide a number of recommendations adopt a general strategy to provide on-job in service training for the teachers employing the modern teaching methodologies such the Diagnostic – Prescriptive Teaching, conduct diagnostic tests prepared by the Ministry of Education to identify common errors in mathematics in order to take these errors into account when preparing curricula. This study proposes conducting similar studies to this at various educational levels on a large sample of teachers and students in order to disseminate the results of this search.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن الأخطاء الشائعة في الجبر لدى طلاب الصف الثامن الأساسي، ومعرفة أثر برنامج تدريبي مقترح في إكساب معلمي الرياضيات مهارات معالجة هذه الأخطاء. وتحقيقا لهذا الهدف اتبع الباحث المنهجين الوصفي وشبه التجريبي، حيث تكونت عينة الدراسة الوصفية من (445) طالبا وطالبة من طلاب الصف الثامن الأساسي، وقام الباحث بإعداد اختبار تشخيصي لتحديد الأخطاء الأكثر شيوعا لدى طلاب الصف الثامن الأساسي، وذلك على ضوء الأدب التربوي وتحليل محتوى جبر الصف الثامن ونتائج استبيان مفتوح لمعلمي الرياضيات، وتم تطبيق الاختبار التشخيصي على العينة الوصفية بعد أن تم التحقق من صدق الاختبار وثباته. أما عينة الدراسة شبه التجريبية فتكونت من (1) معلمين ومعلمات من معلمي الرياضيات بمحافظة مسقط، خضعوا لبرنامج تدريبي من إعداد الباحث حول مهارات معالجة الأخطاء الشائعة في الجبر لدى طلاب الصف الثامن الأساسي، وتم قياس درجة اكتسابهم للمهارات باختبار تم تطبيقه قبل وبعد البرنامج التدريبي. ولتحديد أثر البرنامج التدريبي تم استخدام اختبار ت " ( T -test) لعينة واحدة. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
1- يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a = 0٫05) بين متوسطي أداء المعلمين في التطبيق القبلي والبعدي للاختبار لصالح التطبيق البعدي.
٢- وجود عدد كبير من الأخطاء الشائعة لدى طلاب الصف الثامن الأساسي في المفاهيم الجبرية الأساسية، يمكن إرجاع سبها إلى الخلط بين المفاهيم، واستخدام تعميمات جبرية خاطئة، وتدريس الجبر كتعميم الحساب دون إدراك العلاقة بين الجبر والحساب وتحديد نقاط الاتفاق والاختلاف بينهما.
وبناء على نتائج الدراسة، تم تقديم عدد من التوصيات أهمها أن تبنى وزارة التربية والتعليم استراتيجيات عامة لتدريب المعلمين أثناء الخدمة على طرق التدريس الحديثة كالتدريس التشخيصي العلاجي، وإجراء اختبارات تشخيصية معدة من طرف الوزارة لتحديد الأخطاء الشائعة في الرياضيات حتى تؤخذ هذه الأخطاء في الاعتبار عند إعداد المناهج التعليمية. كما قام الباحث عدة من الاقتراحات أهمها إجراء دراسات مماثلة لهذه الدراسة في مراحل تعليمية مختلفة على عينة كبيرة من المعلمين والطلاب بهدف تعميم نتائج هذه الدراسة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
6
1
البسامي, خالد بن سالم بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2013
Theses and Dissertations
0
0
‫القاسمية, حنيفة بنت أحمد بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2004
Theses and Dissertations
0
0
‫اللواتية, حميدة بنت أحمد بن عبدالله.
جامعة السلطان قابوس
2017