Document

اتجاهات معلمات صعوبات التعلم و معلمات الصف العادي نحو برنامج صعوبات التعلم للحلقة الأولى بمحافظة شمال الباطنة

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to identify the attitudes of normal classroom teachers and learning disabilities teachers towards learning disabilities program in cycle one for basic education schools in the Governorate of Al Batina North. The sample of this study consisted of 222 teachers for the academic year (2017/2018). A questionnaire consisting of 40 items and for subsides was developed and distributed to the sample of the study. The results of the first question indicated that teacher of the normal class, and learning disabilities teacher had positive attitudes towards the learning disabilities pro gram. The teaching method received the highest level of positive, followed by the class environment. The dimension of dealing with the learning disabilities, profession has reached the third level, while the domain of diagnosis and referral was lower than the positive. In the second question, the results of the present study indicate that there are no statistically significant differences between the trends of the normal class teacher and learning disabilities teacher in learning disability program in the first dimension (the classroom environment). The presence of statistically significant differences at a level of less than 0,01 in favor of the normal class teacher in the second dimension (tbe pro cess of diagnosis and referral). In addition, the presence of statistically significant dif ferences at a level of less than 0,01 in favor parameters. As for the third question, the results indicate that there are no statistically significant differences in the attitudes of the normal class teacher towards the learning disability program due to the variable of sci entific qualification and years of experience in all dimensions. As for the fourth ques tion, the results indicate that there are no statistically significant differences in the atti tudes of the learning disabilities teacher towards the learning disability program due to the variable of scientific qualification and years of experience in all dimensions.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة اتجاهات معلمات الصف العادي ومعلمات صعوبات التعلم نحو برنامج صعوبات التعلم بمدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في محافظة الباطنة شمال، وتكونت عينة الدراسة الحالية من معلمات الصف العادي ومعلمات صعوبات التعلم ( ۲۰۱۷ / ۲۰۱٦ ) حيث بلغ عددهم (۲۲۲) معلمة، وقد تكونت الأداة من أستبانة للاتجاهات مكونه من (40) عبارة موزعة على أربعة أبعاد البيئة الصفية، عملية التشخيص والإحالة، طريقة التدريس، اتجاهات نحو مهنة صعوبات التعلم) يقابلها سلم تقديري مكون من (5) درجات ( موافق بشدة، مواقق، غير متأكد، غير موافق بشدة، غير موافق)، وأظهرت نتائج الدراسة فيما يخص السؤال الأول أن اتجاهات معلمات الصف العادي ومعلمات صعوبات التعلم كانت إيجابية نحو برنامج صعوبات التعلم، حيث نال بعد طريقة التدريس أعلى مستوى من الإيجابية، يليه بعد البيئة الصفية، وحصل بعد التعامل مع مهنة صعوبات التعلم على المستوى الثالث، بينما حصل بعد عملية التشخيص والإحالة على مستوى أقل من الإيجابية، أما فيما يخص السؤال الثاني فقد أشارت نتائج الدراسة الحالية إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات معلمات الصف العادي ومعلمات صعوبات التعلم نحو برنامج صعوبات التعلم في البعد الأول (البيئة الصفية)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى اقل من 01. لصالح معلمات الصف العادي في البعد الثاني (عملية التشخيص والإحالة)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى اقل من 1... لصالح معلمات صعوبات التعلم في البعد الثالث (طريقة التدريس)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى اقل من 01. لصالح معلمات الصف العادي في البعد الرابع (اتجاهات نحو مهنة صعوبات التعلم)، أما فيما يتعلق بالسؤال الثالث فقد أشارت نتائج الدراسة الحالية إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات معلمات الصف العادي نحو برنامج صعوبات التعلم تعزي لمتغير المؤهل العلمي وسنوات الخبرة في جميع الأبعاد، أما نتائج السؤال الرابع فقد أشارت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات معلمات صعوبات التعلم نحو برنامج صعوبات التعلم تعزي لمتغير المؤهل العلمي وسنوات الخبرة في جميع الأبعاد.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject