Document

بناء اختبار الذاكرة العاملة لطلبة الحلقة الثانية من التعليم الأساسي (5 - 7) في محافظة مسقط بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to develop a test to measure working memory for students in grades 5-7 in Basic Education and examine its psychometric properties. The study aimed also to develop the required norm scores for score interpretation. The sample consisted of 300 students (both males and females) from grade (5-7) in Muscat governorate. The study followed descriptive research design and used several statistical methods including means, standard deviations, difficulty and discrimination indices, Pearson correlation, One-way ANOVA, and confirmatory factor analysis. The validity of the working memory test was examined through face validity, construct validity, predictive validity and concurrent validity. The results supported the validity of the test. For example, confirmatory factor analysis showed the fit of test data with factorial structure of the working memory. In addition, the test showed high predictive validity for students' achievement for several subjects. The reliability of the test was examined using Cronbach Alpha reliability and test-retest reliability. Cronbach Alpha reliability ranged between 0.62 and 0.86 for the three grades. Similarly, test-retest reliability was between 0.35 and 0.75. Finally, the norm scores for raw scores in the test were computed using standardized scores and percentile ranks for each of the three subtests within each grade. The results were discussed and several recommendations were reported.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى توفير أداة لقياس الذاكرة العاملة لدى طلبة الحلقة الثانية من التعليم الأساسي (ه - ۷)، كما هدفت إلى التحقق من الخصائص السيكومترية للاختبار، بالإضافة إلى إعداد جدول المعايير التفسير درجات الطلبة في الاختبار، وقد بلغت عينة الدراسة ۳۰۰
طالبا وطالبة من طلبة الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بالصفوف (5 - ۷) في محافظة مسقط، هذا وقد تم اتباع المنهج الوصفي والأساليب الإحصائية المناسبة للإجابة عن أسئلة الدراسة والتي تمثلت في حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، ومعاملات الصعوية والتمييز، ومعامل ارتباط بيرسون، والتحليل العاملي التوكيدي، وتحليل التباين الأحادي).
وقد تم التحقق من صدق اختبار الذاكرة العاملة من خلال الصدق الظاهري والصدق البنائي والصدق التيوي والصدق التلازمي، وقد دلت النتائج على تمتع الاختيار بمؤشرات صدق مقبولة، كما أسفرت نتائج التحليل العاملي التوكيدي عن تطابق البنية العاملية المتعددة المكونات الذاكرة العاملة وبيانات الدراسة، بالإضافة إلى قدرة الاختبار على التنبؤ بالتحصيل الدراسي للطلبة في المواد الدراسية المختلفة. كما تم التحقق من ثبات الاختبار عن طريق معامل الاتساق الداخلي بحساب معامل ألفا كرونباخ للدرجات الخام الطلبة بالاختبار والتي تراوحت بين (۰۹۲ - 0٫۸۹) الصفوف الثلاثة، كما تم حساب الثبات باستخدام طريقة إعادة التطبيق بحساب معامل الاستقرار والتي تراوحت بين (۰٫۳۵ - ۰٫۷۵)، وتشير النتائج السابقة على تمتع الاختبار بمعاملات ثبات مقبولة. كما تم إعداد جدول المعايير باستخدام الدرجات المعيارية والرتب المئينية لتفسير درجات الطلبة على كل اختبار فرعي، وقد تم مناقشة نتائج الدراسة الحالية في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة. وختمت الدراسة بعرض مجموعة من التوصيات والمقترحات المتعلقة بالموضوع.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
اللواتية, غفران بنت أنيس بن موسى.
جامعة نزوى.
2022
Theses and Dissertations
1
0
الغمارية, شافية بنت راشد بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2012
Theses and Dissertations
0
0
البهلانية, متميزة بنت هلال بن أحمد.
جامعة نزوى
2017