Document

برنامج إرشاد جمعي مقترح في تنمية بعض مهارات التواصل غير اللفظي لدى الطلاب المتفوقين بالصفين العاشر والحادي عشر بمحافظة مسقط.

Source
رسالة ماجستير
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2011
Language
اللغة العربية
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The present study proposed to investigate the effectiveness of a training program for non-verbal communication skills in raising the efficiency of those skills in a sample of some of the outstanding students at some schools in Muscat by answering the following questions: * What are the main components of appropriate program of the collective guidance to develop of some non-verbal communication skills of the outstanding students? * What skills are needed on a guide to achieve the objectives of the training program? *What best practices can be used in guiding the success of this program is indicative of collective proposal? * Is the number of sessions and length of time suitable for the proposed implementation of this program is indicative of collective proposal? *Are there procedures and other tools can be used in the implementation of this program is indicative of collective proposal? This study was designed according to the experimental method to raise the efficiency of the top students in the non-verbal communication skills (tones of voice, facial expressions, gestures, body position, distance). The study suggested the use of a range of techniques, methods, procedures and activities of the Organization, and derived from the theories of psychological counseling provided in the sessions guiding sequence in order to help students to be trained to develop some communication skills, non-verbal, with the division of students into two groups (25 students) a control group and(25 students) experimental group of schools similar to the level of social and economic status of students as well as reward them in the elements than appreciation academic as a Mgan key in the selection of the sample were also rely on academic achievement, IQ and age as covariates for the study of 0 and the program (14) session, apply two meetings per week, and consists periods of time (60) minutes for a month and a half months ago.
Arabic abstract
اقترحت الدراسة الحالية، بهدف التحقق من مدى فاعلية برنامج تدريبي لمهارات التواصل غير اللفظية في رفع كفاءة تلك المهارات لدى عينة من الطلاب المتفوقين ببعض مدارس محافظة مسقط. وذلك من خلال الإجابة على الأسئلة الآتية:
ما أهم مكونات برنامج إرشاد جمعي مناسب لتنمية بعض مهارات التواصل غير اللفظ لدى الطلبة المتفوقين؟
* ما الكفايات اللازمة للمرشد لتحقيق أهداف هذا البرنامج الإرشادي الجمعي المقترح؟
ما أفضل الأساليب الإرشادية الممكن استخدامها في نجاح هذا البرنامج الإرشادي الجمعي المقترح؟
* هل عدد الجلسات والمدة الزمنية المقترحة مناسبة لتنفيذ هذا البرنامج الإرشادي الجمعي المقترح؟
* هل هناك إجراءات وأدوات أخرى يمكن الاستفادة منها في تنفيذ هذا البرنامج الإرشادي الجمعي المقترح؟
هذه الدراسة صممت وفق المنهج التجريبي لرفع كفاءة الطلاب المتفوقين في مهارات التواصل غير اللفظي نبرات الصوت، تعبيرات الوجه الإيماءات وضعية الجسم، المسافة).
وقد اقترحت الدراسة استخدام مجموعة من الفنيات والأساليب والإجراءات والأنشطة المنظمة والمشتقة من نظريات الإرشاد النفسي تقدم في جلسات إرشادية متتابعة بهدف مساعدة الطلاب للتدرب على تنمية بعض مهارات التواصل غير اللفظي، حيث تم تقسيم الطلاب لمجموعتين (۲٥) طالب ) مجموعة ضابطة و (۲٥) طالب ) مجموعة تجريبية من مدارس يتشابه فيها مستوى الاجتماعي والاقتصادي للطلاب إلى جانب تكافؤهم في عناصر تفوق التقدير الأكاديمي باعتباره أحد محكين رئيسيين في اختيار العينة كما تم الاعتماد على التحصيل الأكاديمي ونسبة الذكاء والعمر كمتغيرات للدراسة. وتكون البرنامج من (١٤) جلسة تطبق بواقع جلستين في الأسبوع، وتتكون المدد الزمنية من (٦٠) دقيقة لمدة شهر ونصف الشهر تقريبا
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
1
الرواحي، تميم بن حمد بن عبيد.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
9
0
الحسنية، أمل بنت سعيد بن محمد.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
الجابرية، نورة بنت سعيد.
جامعة نزوى
2013
Journal articles
10
0
عتيق، زينب جابر.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01
Theses and Dissertations
7
0
الفارسية، فضيلة بنت علي بن صالح.
جامعة نزوى
2013