Document
دراسة تقويمية لأجهزة التخطيط التربوي في وزارة التربية و التعليم بسلطنة عمان من وجهة نظر العاملين بها
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2003
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aims at investigating the requirements for activating the educational planning departments as stated in the literature, to identify the areas of strength and weakness in those planning departments in the Sultanate, to determine whether or not there are statistically significant differences in identifying the aspects of strength and weakness due to the demographic and organizational variables: organizational level, job, years of experience, and finally to propose procedures to upgrade staffs at the target planning departments in the ministry of Education in the Sultanate of Oman. The sample of the study comprised 87 persons assuming the following positions: director, deputy director, section head and technical members. This study used a 60-item questionnaire for the evaluation of educational planning staffs. The questionnaire is divided into 5 dimensions, namely; tasks and responsibilities, administrative organization, planning technologies, planning personnel, educational information. The study followed the descriptive approach. The study showed that the main aspect of strength in educational planning is the collection of the necessary statistical information to setup a plan, and to identify the requirements of school buildings, a description of nature of work relationship between the center and the directorates in the regions, the distribution of responsibilities for implementing the stages of the educational plan on different sections. In addition the working planning cadres have in-service training, and have the ability to explain the educational data available and provide data on the numbers of those who will be enrolled in education for the coming years and provide information on the elements of the educational system. The main weakness' area in educational planning departments is that they do not set up the suitable plan for the best use of educational status to identify its problems and capabilities. Their administrative organization does not help to apply authorization of power, and does not allow regions any kind of decentralization in educational planning, their cadres were not assigned according to objective standards and they are not specialized. They do not provide information and data on the needs of the labor market different specialization. And finally it does not provide any data on demographic distribution of the population
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تعرف متطلبات تفعيل أجهزة التخطيط التربوي من منظور الأدبيات، وتحديد جوانب القوة والضعف في هذه الأجهزة في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان. كما هدفت إلى معرفة الفروق ذات الدلالة الإحصائية في تحديد هذه الجوانب تعزي للمتغيرات التالية: المستوى التنظيمي والوظيفة ومدة الخبرة، وأخيرا وضع مقترحات لتطوير أجهزة التخطيط التربوي في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان. وقد تألفت عينة الدراسة من (۸۷) فردا يشغلون وظائف: مدیر ونائب مدير دائرة، ورئيس قسم، والأعضاء الفنيين: تخطيط، إحصاء. واستخدمت الدراسة استبانة تقويم أجهزة التخطيط التربوي تألفت من (60) فقرة موزعة على خمسة محاور رئيسة هي المهام، التنظيم الإداري، الكوادر التخطيطية، التقنيات التخطيطية، المعلومات التربوية. وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. هذا وقد توصلت الدراسة إلى أن أبرز جوانب القوة في أجهزة التخطيط التربوي هي قيامها بجمع البيانات الإحصائية اللازمة لوضع الخطة، وتحديد الاحتياجات من المباني المدرسية، واتصاف تنظيمها الإداري بقدرته على تحديد علاقة العمل بين ديوان عام الوزارة والمديريات في المناطق، وتوزيعه لمسؤوليات تنفيذ مراحل الخطة التربوية على الأقسام المختلفة، وأن كوادرها التخطيطية تتلقى تدريبا أثناء الخدمة، وتمتلك القدرة على تفسير البيانات التربوية المتاحة، كما أن هذه الأجهزة توفر بيانات عن أعداد الذين سيلتحقون بالتعليم في الأعوام القادمة، وتوفر بيانات عن عناصر النظام التربوي. أما أهم جوانب الضعف في أجهزة التخطيط التربوي فهي أنها لا تضع الخطة المناسبة للاستغلال الأمثل لمخصصات التعليم، ولا تشخص الواقع التربوي لتحديد مشكلاته وإمكانياته. كما أن تنظيمها الإداري لا يساعد على مبدأ تفويض السلطة، ولا يمنح المناطق التعليمية لا مركزية التخطيط التربوي، وأن الكوادر التخطيطية العاملة بها ليست متخصصة علميا، كما أنها لا توفر بيانات عن حاجة سوق العمل من التخصصات المختلفة، ولا توفر بيانات عن التوزيع الديموغرافي للسكان.
Category
Theses and Dissertations