Document
دراسة تقويمية للدور التخطيطي لمدير المدرسة الثانوية بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
Subject
English abstract
This Study aimed at revealing the Planning role's actual practices of the Secondary Schools' Principals in the Sultanate of Oman from their own viewpoints, their assistants/deputies and the administrative inspectors and recognizing the effect of sex, job, qualification, administrative experience, and training variables on the degree or extent of the secondary school Principals practice of their Planning role's responsibilities in the fields of planning the school work..
The sample of the study consisted of: 151 Secondary School Principals, 104 deputy Principals-and 34 administrative inspectors.
To achieve the aim of the study, the researcher designed and developed a questionnaire for that planning role.
In order to answer the study's questions, the meaning, standard deviation, T-test and One Way Analysis of variance were used. Then the Scheffe test was used for dimensional comparisons between pains of means. The study reached the following results:
1-The degreed extent of secondary school principals' practice of their planning role from the subject's' own viewpoints was high in the field of effective school discipline, administration affairs, and professional development of teachers, but average in the rest of the fields. :
2-There were some statistically significant differences concerning the sex variable which favoured females in the field of administration and financial resources organization, but there were no statistically significant differences in the other fields at the study.
3-As for the job variable, there were statistically significant differences in all fields. 4-There were statistically significant differences in the fields (Effective scholastic discipline administrative matters, teachers professional development, carrying out and improving the school curriculum, and an interactive relationship with the Tocal Community and environment) concerning the qualification variable.
5-As for the administrative experience variable, there were no significant differences in the fields of ( Pupils' affairs, Carrying out and Improving the School Curriculum, running the School building, running and Organizing financial resources and an interactive relationship with the environment and the local Community) but there were statistically significant differences in the rest of the fields.
6-There were statistically no significant differences concerning the training variable in all seven fields of the study.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع ممارسات الدور التخطيطي لمديري المدارس الثانوية بسلطنة عمان من وجهة نظر المديرين أنفسهم ومساعديهم والموجهين الإداريين، والتعرف على أثر متغيرات الجنس، والمسمى الوظيفي، والمؤهل العلمي، والخبرة الإدارية والتدريب، على درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية لمهام دورهم التخطيطي في مجالات تخطيط العمل المدرسي. وقد تألفت عينة الدراسة من (151) مدير مدرسة ثانوية، و(104) مساعدا، و ( 34 ) موجها إداريا، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث ببناء وتطوير استبانة الدور التخطيطي.. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، واختبار (ت)، وتحليل التباين الأحادي، ثم اختبار شيفيه للمقارنات البعدية بين أزواج المتوسطات. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
1- درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية لدورهم التخطيطي من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة كبيرة في مجالي التنظيم المدرسي الفعال والشؤون الإدارية، والتنمية المهنية للمعلمين، ومتوسطة في بقية المجالات الأخرى.
2- توجد فروق دالة إحصائيا تعزى إلى متغير الجنس ولصالح الإناث في مجال إدارة وتنظيم الموارد المالية، في حين لا توجد فروق دالة إحصائيا في المجالات الأخرى للدراسة.
3- توجد فروق دالة إحصائيا بالنسبة لمتغير المسمى الوظيفي في جميع مجالات الدراسة.
4- توجد فروق دالة إحصائيا في مجالات التنظيم المدرسي الفعال والشؤون الإدارية، والتنمية المهنية للمعلمين، وتنفيذ وتحسين المنهج المدرسي، وإدارة وتنظيم المبنى المدرسي ، وتفعيل العلاقة مع البيئة والمجتمع المحلي)، بالنسبة لمتغير المؤهل العلمي.
5- لا توجد فروق دالة إحصائيا بالنسبة لمتغير الخبرة الإدارية في مجالات ( شؤون الطلبة، تنفيذ وتحسين المنهج المدرسي، وإدارة المبنى المدرسي، وإدارة وتنظيم الموارد المالية، وتفعيل العلاقة مع البيئة والمجتمع المحلي )، في حين توجد فروق دالة إحصائيا في مجالي ( التنظيم المدرسي الفعال والشؤون الإدارية، والتنمية المهنية للمعلمين )، لصالح مديري المدارس الحاصلين على خبرة أطول.
6- لا توجد فروق دالة إحصائيا بالنسبة لمتغير التدريب في جميع مجالات الدراسة السبعة.
1- درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية لدورهم التخطيطي من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة كبيرة في مجالي التنظيم المدرسي الفعال والشؤون الإدارية، والتنمية المهنية للمعلمين، ومتوسطة في بقية المجالات الأخرى.
2- توجد فروق دالة إحصائيا تعزى إلى متغير الجنس ولصالح الإناث في مجال إدارة وتنظيم الموارد المالية، في حين لا توجد فروق دالة إحصائيا في المجالات الأخرى للدراسة.
3- توجد فروق دالة إحصائيا بالنسبة لمتغير المسمى الوظيفي في جميع مجالات الدراسة.
4- توجد فروق دالة إحصائيا في مجالات التنظيم المدرسي الفعال والشؤون الإدارية، والتنمية المهنية للمعلمين، وتنفيذ وتحسين المنهج المدرسي، وإدارة وتنظيم المبنى المدرسي ، وتفعيل العلاقة مع البيئة والمجتمع المحلي)، بالنسبة لمتغير المؤهل العلمي.
5- لا توجد فروق دالة إحصائيا بالنسبة لمتغير الخبرة الإدارية في مجالات ( شؤون الطلبة، تنفيذ وتحسين المنهج المدرسي، وإدارة المبنى المدرسي، وإدارة وتنظيم الموارد المالية، وتفعيل العلاقة مع البيئة والمجتمع المحلي )، في حين توجد فروق دالة إحصائيا في مجالي ( التنظيم المدرسي الفعال والشؤون الإدارية، والتنمية المهنية للمعلمين )، لصالح مديري المدارس الحاصلين على خبرة أطول.
6- لا توجد فروق دالة إحصائيا بالنسبة لمتغير التدريب في جميع مجالات الدراسة السبعة.
Category
Theses and Dissertations