Document

درجة ممارسة القيادة النيوكارزمية لدى مديري المدارس الحكومية في سلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The degree of neo-charismatic leadership practice among public school principals in the Sultanate of Oman from the point of view of teachers Committee of supervision.
Country
عمان
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to know the degree of neo-charismatic leadership practice among government school principals in the North Sharqiyah and Al Wusta governorates, To achieve the objectives of the study, the researcher relied on the descriptive approach and the questionnaire as a tool for the study, and after ensuring its validity and reliability, it was applied to a sample of (265) male and female teacher The results of the study showed that the degree of public school principals’ practice of neo-charismatic leadership from the point of view of teachers in the North Al Sharqiyah and Al Wusta governorates in the Sultanate of Oman was high, and the field of leadership skills with moral reference came in first place and with a very high degree, As for the field of leadership skills with altruism, it came in second place, and in third place was the field of leadership skills with an ideal vision, which came with a high score. The results also showed that there were statistically significant differences at the level of (0.05) due to the impact of demographic variables for the study sample members (gender, academic qualification, and number of years of experience). ) in the responses of sample members in North Al Sharqiyah Governorate and Al Wusta Governorate regarding the degree to which public school principals in the Sultanate of Oman practice neo-charismatic leadership from the point of view of teachers in all fields. Keywords: Leadership- neo-charismatic leadership, neo-charismatic leadership scale.
Origin
جامعة الشرقية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة درجة ممارسة القيادة النيوكارزمية لدى مديري المدارس الحكومية بمحافظتي شمال الشرقية والوسطى، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي، والاستبانة كأداة للدراسة وبعد التأكد من صدقها وثباتها طبقت على عينة (265) معلما ومعلمة.
وأظهرت نتائج الدارسة أن درجة ممارسة مديري المدارس الحكومية للقيادة النيوكارزمية من وجهة نظر المعلمين بمحافظتي شمال الشرقية، والوسطى بسلطنة عُمان جاء بدرجة مرتفعة, وجاء مجال مهارات القيادة بالمرجعية الأخلاقية في الرتبة الأولى وبدرجة مرتفعة جدا، أما مجال مهارات القيادة بالإيثار فجاءت الرتبة الثانية وبالرتبة الثالثة كان مجال مهارات القيادة بالرؤية المثالية وجاء بدرجة مرتفعة كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) تُعزى لأثر المتغيرات الديموغرافية لأفراد عينة الدراسة (النوع، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة) في استجابات أفراد العينة بمحافظة شمال الشرقية ومحافظة الوسطى حول درجة ممارسة مديري المدارس الحكومية بسلطنة عُمان للقيادة النيوكارزمية من وجهة نظر المعلمين في جميع المجالات .
الكلمات المفتاحية: القيادة، القيادة النيوكارزمية، مقياس القيادة النيوكارزمية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
Theses and Dissertations
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011