Document
درجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية الأوائل لمهامهم الإشرافية من وجهة نظر مديري المدارس و معلمي المادة
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the extent to which Islamic Education Senior Teachers perform their Supervision Tasks as perceived by Islamic Education teachers and school principals. The study addressed the following questions: What are the supervision tasks which Islamic Education Senior Teachers should perform at Basic Education Schools (Grades 5- 10)? . To what extent do Islamic Education Senior Teachers perform their Supervision Tasks as perceived by Islamic Education teachers and school principals? . Are their statistically significant differences between Islamic Education teachers and school principals' perceptions due to; gender, experience and occupation? The sample of the study comprised 80 school principals and 170 teachers. The researcher developed a list including 54 supervision tasks categorized in six dimensions: planning, curriculum and instruction, evaluation, field follow-up, training and professional development. Major findings of the study are: . Islamic Education Senior Teachers perform their Supervision Tasks to a large extent. . There are statistically significant differences between Islamic Education teachers and school principals' perceptions due to gender. There are no statistically significant differences between Islamic Education teachers and school principals' perceptions due to experience and job. Based on the findings of the study, the researcher made these recommendations: Ministry of Education make use of the List of supervision tasks used in this study; senior teachers join the Educational Supervision Diploma at SQU; setting up training workshops and programs for Islamic Education Senior Teachers; implement the Senior Teacher project at nationwide.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة الممارسات الإشرافية التي يمارسها معلمو التربية الإسلامية الأوائل من وجهة نظر مديري المدارس ومعلمي المادة، وذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية: .. ما المهام الإشرافية التي ينبغي أن يمارسها معلمو التربية الإسلامية الأوائل في مدارس التعليم .. الأساسي للصفوف (۰-۱۰)؟ ۲. ما درجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية الأوائل لمهامهم الإشرافية من وجهة نظر مدیري المدارس ومعلمي المادة؟ ٣. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات مديري المدارس ومعلمي المادة لدرجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية الأوائل لمهامهم الإشرافية تعزي لمتغيرات النوع، والخبرة، والوظيفة؟ تكونت عينة الدراسة من (۸۰) مديرا، و(۱۷۰) معلما للتربية الإسلامية، ولتحقيق أهداف الدراسة أعد الباحث قائمة بالمهام الإشرافية لمعلمي التربية الإسلامية الأوائل مكونة من (54) مهمة، وتم تصنيفها إلى ستة مجالات، وهي: مجال التخطيط، ومجال المناهج وطرق التدريس، ومجال التقويم التربوي، ومجال المتابعة الميدانية، ومجال التدريب والإنماء المهني، ومجال العلاقات الإنسانية والمجتمع المحلي ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة:
Category
Theses and Dissertations