Document

درجة ممارسة تفويض السلطة لدى مديري مدارس التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمين في محافظة الداخلية بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
This study has aimed at recognizing the degree of implementing the delegation among basic schools in DakhiliyaGovernate in the Sultanate of Oman and revealing the reality of this implementation, whether it is with large, moderate or small degree. The study also aimed at detecting the extent of having differences that have statistical indicators attributed to the variable of sex, academic qualification,years of experience and career level amongst the teachers' average estimates of the degree of implementing administrative authority in basic schools' headmasters in Dakhiliya Governate. To achieve the previous aims, the study has depended on the descriptive analytical method. Moreover, a questionnaire consists of 33 items has been designed. The study sample involved 345 male and female teachers in Dakhiliya basic schools. The study has found that the degree of implementing authority of delegation among basic schools' headmasters from teachers' point of view in Dakhiliya Governate in the Sultanate of Oman was within the large, moderate and small degree regarding the axes of the study. It has been indicated that the degree of implementation to the total of axes of the study tool was with a moderate degree and with an average of 2.79. The degree of implementation has been ordered in a descending way from the highest mean to the lowest. The axis of the administration of students' affairs committee has got the highest mean. Then, it is followed by the administration of book and educational materials. Next, it comes the administration of parent's council. Then, it is followed by the administration of human resources. Finally, the lowest mean for the administration of finance committee. As for the variables of the study, it became clear that there were no statistically significant differences at the level of significance 0.05 between males and females for the degree of delegation of authority in the basic education schools managers in all the variables studied, as well as in the total for the social variable, qualification, and years of experience. As for the Career Level variable it is clear that there were no statistically significant differences at the level of 0.05 between the senior teachers as to the degree of delegation of authority in the basic education schools managers in all the variables studied, as well as in the total. On the other hand, there were statistically significant differences in human resources tool in favour of senior teachers. The study recommended the implementation of training courses for school administrators, teachers which raise the level of their knowledge and skills in the process of delegation of authority, the provision of material and moral incentives for teachers to accept the delegation, so as to enhance staff who are making a greater effort compared to others. Furthermore, educate school administrators to practice the delegation of authority by changing the wrong perception about delegation and to strengthen their confidence in the workers of the school, put a guide for school administrators about the delegation of authority and areas and ways to follow it up and introducing the skill of the delegation of authority as one of the functionality of principals calendar standards mechanisms.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة ممارسة التفويض من عدمه في مدارس التعليم الأساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عمان والكشف عن واقع هذه الممارسة هل هي بدرجة كبيرة أو متوسطة أو قليلة , كما هدفت إلى الكشف عن مدى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط تقديرات المعلمين لدرجة ممارسة مديري المدارس بمحافظة الداخلية للتفويض الإداري تعزي لمتغير الجنس, المؤهل العلمي , سنوات الخبرة والمستوى الوظيفي ولتحقيق الأهداف السابقة اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي, وتم بناء استبانة مكونة من ( 33) فقرة بلغت عينة الدراسة ( 345) معلمة ومعلمة في مدارس التعليم الأساسي في محافظة الداخلية . توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أبرزها : أن درجة ممارسة تقويض السلطة لدى مديري مدارس التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمين في محافظة الداخلية بسلطنة عمان بالنسبة لمحاور أداة الدراسة كانت ضمن الدرجة الكبيرة والمتوسطة والقليلة، ويتبين أن درجة الممارسة بالنسبة المجموع الكلي لمحاور أداة الدراسة كانت بدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي بلغ ( 2.79) وقد تم ترتیب درجة الممارسة تنازليا من الأعلى متوسطا إلى الأقل؛ حيث حصل محور إدارة لجنة شؤون الطلاب أعلى المتوسطات الحسابية , يليه إدارة الكتب والوسائل التعليمية ثم إدارة مجلس الآباء والأمهات , ثم إدارة الموارد البشرية وأخيرا أقل المتوسطات الحسابية إدارة اللجنة المالية .
أما بالنسبة لمتغيرات الدراسة اتضح عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05) بين الذكور والإناث لدرجة ممارسة تفويض السلطة لدى مديري مدارس التعليم الأساسي في جميع محاور أداة الدراسة وكذلك في المجموع الكلي بالنسبة لمتغير النوع الاجتماعي والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة ,أما بالنسبة لمتغير المستوى الوظيفي يتضح عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 ) بين المعلمين والمعلمين الأوائل لدرجة ممارسة تفويض السلطة لدى مديري مدارس التعليم الأساسي في جميع محاور أداة الدراسة وكذلك في المجموع الكلي، بينما كانت هنالك فروقا دالة إحصائيا في محور إدارة الموارد البشرية وكانت هذه الفروق الصالح المعلمين الأوائل . وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات أبرزها : تنفيذ دورات تدريبية لمديري المدارس والمعلمين والمعلمات لرفع مستوى معرفتهم ومهاراتهم بعملية تفويض السلطة وتوفير حوافز مادية ومعنوية للمعلمين والمعلمات لقبول التفويض؛ بحيث يتم تعزيز الموظفين الذين يبذلون جهد أكبر مقارنة بالآخرين وضع دليل إرشادي لمديري المدارس حول آليات تفويض السلطة ومجالاتها وسبل متابعتها وإدخال مهارة تفويض السلطة كأحد معايير تقويم الأداء الوظيفي المديري المدارس.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
الوحشي, حمدان بن محمد بن حمد.
جامعة نزوى.
2008
Theses and Dissertations
3
0
السعدية, هاجر بنت طالب المرضوف.
جامعة نزوى
2008