Document
درجة توظيف نظم المعلومات الإدارية لدى مديري المدارس الحكومية في سلطنة عمان وعلاقتها باتخاذ القرارات.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The degree of employing management information systems among public school principals in the Sultanate of Oman and its relationship to decision-making.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2023
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aims to find out the degree of employing management information systems among school principals of the second cycle of basic education in the Al Batinah South Governorate in the Sultanate of Oman, and the degree of practicing administrative decision-making processes, and determining the relationship between them, and the differences according to the variables of gender and years of experience. This study targeted a sample of (385) male and female teachers in the schools of the second cycle of basic education and the researcher employed the method of correlational survey studies. The questionnaire consists of two parts, the first part included the dimensions of management information systems (hard components, human resources, software, information quality), and the second part included administrative decision-making processes. The study reached several results, including:
1. The study sample's assessment of the degree of employing management information systems among school principals in the second cycle of basic education in the Al Batinah South Governorate came with a high degree.
2. The study sample's assessment of the degree of practicing administrative decision-making processes among school principals of the second cycle of basic education in the Al Batinah South Governorate with a high degree.
3. There are statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) in the degree of employing of information quality due to the gender variable, in favor of females.
4. There are statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) in the degree of employing of material components and human cadres due to the variable of years of experience, in favor of those whose experience was more than 10 years.
5. There are statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) in the degree of practicing administrative decision-making processes due to the variable of years of experience, in favor of those whose experience exceeds 10 years.
6. There is a statistically significant positive relationship between the degree of employing of management information systems and administrative decision-making among principals of schools of the second cycle of basic education in the Al Batinah South Governorate in the Sultanate of Oman from the teachers' point of view. The study made several recommendations, including:
1. Holding more workshops and training courses for school principals in the governorate; to clarify the purpose of using management information systems, and the role it plays in decision-making.
2. Preparing a procedural guide on management information systems and its relationship to administrative decision-making processes, which includes both theoretical and practical aspects.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة توظيف نظم المعلومات الإدارية لدى مديري المدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة في سلطنة عمان، ودرجة ممارسة عمليات اتخاذ القرارات الإدارية، وتحديد العلاقة بينهما، والفروق تبعاً لمتغيري الجنس وسنوات الخبرة بالتطبيق على عينة بلغت (385) معلماً ومعلمة بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان، حيث وظفت الباحثة أسلوب المنهج الوصفي الارتباطي، من خلال تطبيق استبانة تكونت من جزءين، تضمن الجزء الأول أبعاد نظم المعلومات الإدارية المكونات المادية الكوادر البشرية البرمجيات، جودة المعلومات)، والجزء الثاني تضمن عمليات اتحاد القرارات الإدارية وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها.
1. أن تقدير عينة الدراسة لدرجة توظيف نظم المعلومات الإدارية لدى مديري المدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة جاءت بدرجة مرتفعة.
2. أن تقدير عينة الدراسة لدرجة ممارسة عمليات اتخاذ القرارات الإدارية لدى مديري مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة جاءت بدرجة مرتفعة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (150.05) لدرجة توظيف جودة.
3. المعلومات تعرى إلى متغير الجنس، وذلك لصالح الإناث.
4. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05>) لدرجة توظيف المكونات المادية والكوادر البشرية تعرى إلى متغير سنوات الخبرة، وذلك لصالح الدين كانت خبرتهم أكثر من 10 سنوات.
5. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (as0.05) لدرجة ممارسة عمليات اتحاد القرارات الإدارية تعرى إلى متغير سنوات الخبرة، وذلك لصالح الدين تجاورت خبرتهم أكثر من 10 سنوات 6 وجود علاقة طردية دالة إحصائيا بين درجة توظيف نظم المعلومات الإدارية واتخاذ القرارات الإدارية لدى مديري المدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة من وجهة نظر المعلمين.
وأوصت الدراسة بعدة توصيات منها:
1. عقد المزيد من ورش العمل والدورات التدريبية لمديري المدارس بالمحافظة؛ لتوضيح الغاية من استخدام نظم المعلومات الإدارية، والدور الذي يلعبه في اتخاذ القرار.
2. إعداد دليل إجرائي عن نظم المعلومات الإدارية وعلاقته بعمليات اتخاذ القرارات الإدارية بحيث يتضمن الجانب النظري، والعملي لهما.
1. أن تقدير عينة الدراسة لدرجة توظيف نظم المعلومات الإدارية لدى مديري المدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة جاءت بدرجة مرتفعة.
2. أن تقدير عينة الدراسة لدرجة ممارسة عمليات اتخاذ القرارات الإدارية لدى مديري مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة جاءت بدرجة مرتفعة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (150.05) لدرجة توظيف جودة.
3. المعلومات تعرى إلى متغير الجنس، وذلك لصالح الإناث.
4. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05>) لدرجة توظيف المكونات المادية والكوادر البشرية تعرى إلى متغير سنوات الخبرة، وذلك لصالح الدين كانت خبرتهم أكثر من 10 سنوات.
5. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (as0.05) لدرجة ممارسة عمليات اتحاد القرارات الإدارية تعرى إلى متغير سنوات الخبرة، وذلك لصالح الدين تجاورت خبرتهم أكثر من 10 سنوات 6 وجود علاقة طردية دالة إحصائيا بين درجة توظيف نظم المعلومات الإدارية واتخاذ القرارات الإدارية لدى مديري المدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة من وجهة نظر المعلمين.
وأوصت الدراسة بعدة توصيات منها:
1. عقد المزيد من ورش العمل والدورات التدريبية لمديري المدارس بالمحافظة؛ لتوضيح الغاية من استخدام نظم المعلومات الإدارية، والدور الذي يلعبه في اتخاذ القرار.
2. إعداد دليل إجرائي عن نظم المعلومات الإدارية وعلاقته بعمليات اتخاذ القرارات الإدارية بحيث يتضمن الجانب النظري، والعملي لهما.
Category
Theses and Dissertations