Document

دور الإدارة المدرسية في تنويع مصادر التمويل المدرسي بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the role of school administration in diversifying the sources of school education in Sultanate of Oman, the extent to which education funding sources are represented in the school budget of the governmental schools in Oman.It also aimed to detect statistically the significant differences between responses of sample individuals about the role of schools administration in diversifying the sources of school education attributable to the study variables ( Gender, Years of experience in school management, Educational stage, Educational Government). Using the descriptive approach to achieve the objectives of the study, a questionnaire was prepared consisting of 56 items distributed over 4 domains related to financing practices currently undertaken by the school administration. The researcher used the random sample which was applied to school administrations in the governments of Al-Dakheliyah, Muscat and Al-Dahirah in Sultanate of Oman. The study sample accounted for 37% of the study population. The result of the study shows that the role of school administration in diversifying sources of funding for school education is low, and the estimates of the sample of the study about the sources of funding for education in public schools in Sultanate of Oman was (73%) in favor of relying on the funding of the Ministry of Education. The result also shows that there were no statistically significant differences in the responses of the sample members of the study about the role of school administration in diversifying sources of funding for school education as well as the total. The study came out with a number of recommendations such as the need to develop a clear funding strategy by the Ministry of Education, so that schools administrations can diversify their funding sources, and to encourage schools to be productive schools through the establishment of some investment projects of their own. There is also a need to allow the principals of schools to pay governmental fundings as they suit the needs of their schools, to activate the Islamic Waqf (Endowment) in various forms, and to open communication channels with all surrounding public and private institutions of the Omani society.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور الإدارة المدرسية في تنويع مصادر تمويل التعليم المدرسي بسلطنة عمان، ومعرفة مقدار تمثيل مصادر تمويل التعليم في ميزانية المدارس الحكومية بسلطنة عمان، بالإضافة إلى الكشف عن الفروق بين استجابات أفراد العينة حول دور الإدارة المدرسية في تنويع مصادر تمويل التعليم المدرسي تبعا لمتغير (التوع، سنوات الخبرة في إدارة المدرسة، المرحلة التعليمية، المحافظة).
ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، حيث قامت الباحثة بإعداد استبانة مكونة من 56 عبارة موزعة على 4 مجالات تتعلق بالممارسات التمويلية التي تقوم بها المدرسة حاليا، والمتعلقة ب (الأمور الإدارية والفنية، مرافق المدرسة، البرامج التعليمية والاثرائية، شؤون الطلاب والأنشطة والفعاليات). وقد استخدمت الباحثة العينة العشوائية البسيطة حيث بلغت (۳۷%) من مجتمع الدراسة طبقت على إدارات المدارس بمحافظات الداخلية، مسقط، الظاهرة بسلطنة عمان.
وبعد تحليل البيانات تم التوصل لعدد من النتائج منها : أن دور الإدارة المدرسية في تنويع مصادر تمويل التعليم المدرسي بسلطنة عمان دور منخفض، حيث أن الممارسات التمويلية التي تقوم بها المدرسة حاليا في المجال المتعلق بشؤون الطلاب والانشطة والفعاليات والمجال المتعلق بالأمور الإدارية والفنية وكذلك المجال المتعلق بالبرامج التعليمية والإثرائية جميعها جاءت بتقدير منخفض بينما المجال المتعلق بمرافق المدرسة بدرجة تقدير منخفضة جدا. كما جاءت تقديرات أفراد عينة الدراسة حول مصادر تمويل التعليم في المدارس الحكومية بسلطنة عمان بنسبة (۷۳%) لصالح التمويل الداخلي. وانه لا توجد فروق دالة إحصائيا في استجابات أفراد عينة الدراسة حول دور الإدارة المدرسية في تنويع مصادر تمويل التعليم المدرسي في جميع محاور الدراسة، وكذلك في المجموع الكلي.
وقد خرجت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها: ضرورة وضع استراتيجية تمويلية واضحة الأبعاد من قبل وزارة التربية والتعليم لكي تسير عليها إدارات المدارس في تنويع مصادر تمويل مدارسها والتشجيع على أن تكون المدارس مدارس منتجة كإقامة بعض المشاريع الاستثمارية الخاصة بها والسماح لمديري ومديرات المدارس بصرف التمويل . الحكومي وفق ما يرونه مناسبا لاحتياجات مدارسهم وتفعيل الوقف الإسلامي بأشكاله المختلفة والعمل على فتح قنوات الاتصال مع المجتمع المحيط من خلال التواصل مع جميع مؤسسات المجتمع الحكومية والخاصة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
1
السعدية, حاكمة بنت علي بن هاشل.
جامعة السلطان قابوس
2013