Document

دور مدارس التعليم ما بعد الأساسي في تنمية المجتمع المحلي في محافظة جنوب الشرقية بسلطنة عمان.

Other titles
Role of post-basic education schools in developing the local community in Sharqiya Governorate in Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the reality of the role of the school in developing the local community of the post-basic education in Sharqiya South governorate in Sultanate of Oman. The study used the descriptive approach. Moreover, it used the questionnaire to collect data and information, which was applied to a sample of 309 parents of post-basic education schools from five cities of Sharqiya South governorate. The main results of the study are as follows: The reality of the role of the school in the developing the local community in post-basic education in South Sharqia governorate in the Sultanate of Oman came in an average degree in general, as well as in all three aspects of the study. The section of family service and development came in the first place, followed by civil institution services and development as second place and finally the government institutions services and development. The results of the study showed that there were no statistically significant differences at the level of (a≤0.05) in the responses of the study sample according to the gender variable in all areas due to the variable gender, the educational qualification and the number of the students in the school in all sections. The most important recommendations of study are: To provide the school administration with specialized staff in developing the relationship between the school and the local community, to spread the culture of social partnership between the school, local institutions and members of society. Moreover, the school should open its facilities to the members of local community and invest these facilities in developing their skills and knowledge. Finally, they should establish an educational association in each governorate, which includes teachers, decision-makers in the educational process and representatives from government and local institutions and studies and research centers. Parents and members of the community should participate in this association and investing the school resources and the potential of the human and material community to provide services and activities that contribute in developing the local community.
Arabic abstract
هدفت هذه الدارسة إلى التعرف على واقع دور مدارس التعليم ما بعد الأساسي في تنمية المجتمع
المحلي في محافظة جنوب الشرقية بسلطنة عُمان، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، تم جمع البيانات
والمعلومات عن طريق استبانة تم تطبيقها على عينة مكونة من (۳۰۹) من أولياء أمور الطلبة.
وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها: أن واقع دور مدارس التعليم ما بعد الأساسي في
تنمية المجتمع المحلي في محافظة جنوب الشرقية بسلطنة عُمان جاء بدرجة متوسطة بشكل عام، وكذلك أيضاً في جميع محاور الدراسة الثلاثة، وجاء محور خدمة وتنمية الأسرة في المرتبة الأولى، يليه في المرتبة الثانية محور خدمة وتنمية المؤسسات الأهلية، أما محور خدمة وتنمية المؤسسات الحكومية فجاء في المرتبة الأخيرة، كما توصلت نتائج الدراسة إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى
الدلالة (a≤0.05) في استجابات عينة الدراسة تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، المؤهل العلمي، وعدد الأبناء بمرحلة التعليم ما بعد الأساسي في جميع المحاور.
وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها : تعزيز الهيئة الإدارية بالمدارس بكوادر متخصصة في تطوير العلاقة بين المدرسة والمجتمع المحلي، ونشر ثقافة الشراكة الاجتماعية بين المدرسة والمؤسسات في المجتمع المحلي وأفراد المجتمع، وفتح المدرسة مرافقها لأفراد المجتمع المحلي وتوظيفها فيما ينمي مهاراتهم ومعارفهم وإنشاء جمعية تربوية في كل ولاية تضم معملين ومهتمين وأصحاب القرار في العملية
التعليمية، وممثلين من المؤسسات الحكومية والأهلية ومراكز الدراسات والبحوث ويُشارك أولياء الأمور وأعضاء المجتمع المحلي، واستثمار موارد المدرسة وإمكانات أفراد المجتمع البشرية والمادية في تقديم خدمات وأنشطة تسهم في خدمة وتنمية المجتمع المحلي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
Theses and Dissertations
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011