Document
The effect of spelling e-games on 5th grade EFL learners' spelling performance and attitudes
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2009
Language
English
English abstract
The aim of this study is to investigate the effect of using spelling e-games on 5th grade students' spelling performance. It focuses on answering the following questions:
1. What is the effect of spelling e-games on fifth grade EFL learners' spelling
performance?
2. What are fifth grade learners' attitudes towards spelling e-games?
The study sample consisted of the fifth grade female learners in an Omani government basic education school in the academic year 2007/ 2008. They were 56 female learners in the basic fifth grade in Al-Dakheliya Region, divided into two " groups. The first group, the experimental group, was made up of 28 learners who used the e-games in learning spellings. The second group comprised 28 learners who were taught using the traditional method inside the classroom. To answer the research questions, two types of instruments were used. First, an achievement test was used to measure learners' spelling achievement following the completion of the experiment. Second, a questionnaire was used to assess learners' attitudes toward using e-games in spelling.
The major findings of the present study were as follows: There was a statistically significant difference between the achievement of the control group and the achievement of the experimental group in favour of the experimental group, which used the e-games in learning spelling. As for the results of the attitude questionnaire that was administered to the experimental group only to measure their attitude towards using e-games, it was clear that the experimental group had a positive attitude towards using spelling e-games. In the light of these results of this research a number of recommendations were made.
Description
Thesis
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة لمعرفة اثر استخدام الألعاب الإلكترونية على أداء طالبات الصف الخامس الأساسي في الهجاء. ويهدف البحث إلى الإجابة عن الأسئلة التالية:
1-ما أثر استخدام الألعاب الإلكترونية على أداء طالبات الصف الخامس الأساسي في الهجاء؟
2- ما موقف طالبات الصف الخامس الأساسي تجاه استخدام الألعاب الإلكترونية في الهجاء؟
تكون مجتمع الدراسة من طالبات الصف الخامس الأساسي في مدارس التعليم الأساسي الحكومية في سلطنة عمان للعام الدراسي 2007 2008. أما بالنسبة لعينة الدراسة فقد تكونت من 56 طالبة من طالبات الصف الخامس الأساسي بالمنطقة الداخلية. تم تقسيمها إلى مجموعتين. المجموعة التجريبية، ضمت 28 طالبة استخدمن الألعاب الإلكترونية في دراسة الهجاء. أما المجموعة الضابطة، فقد ضمت 28 طالبة من اللواتي تلقين المادة العلمية بطرق تدريسية تقليدية داخل غرفة الصف للإجابة على أسئلة الدراسة، استخدمت الباحثة نوعين من أدوات البحث:
- اختبار تحصيلي لمعرفة أثر الألعاب الإلكترونية على تحسن الطالبات في الهجاء بعد التجربة. . استبيان لقياس اتجاهات الطالبات في المجموعة التجريبية نحو استخدام الألعاب الإلكترونية في تعلم الهجاء. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود فروق دالة إحصائيا بين تحصيل المجموعة الضابطة وتحصيل المجموعة التجريبية لصالح المجموعة التجريبية التي استخدمت الألعاب الالكترونية في تعلم الهجاء أظهرت نتائج استبيان الاتجاهات وجود اتجاه ايجابي نحو استخدام ألعاب الهجاء الالكترونية. في ضوء هاتان النتيجتان، عرضت الباحثة مجموعة من التطبيقات والتوصيات التي يمكن الاستفادة منها في المستقبل.
1-ما أثر استخدام الألعاب الإلكترونية على أداء طالبات الصف الخامس الأساسي في الهجاء؟
2- ما موقف طالبات الصف الخامس الأساسي تجاه استخدام الألعاب الإلكترونية في الهجاء؟
تكون مجتمع الدراسة من طالبات الصف الخامس الأساسي في مدارس التعليم الأساسي الحكومية في سلطنة عمان للعام الدراسي 2007 2008. أما بالنسبة لعينة الدراسة فقد تكونت من 56 طالبة من طالبات الصف الخامس الأساسي بالمنطقة الداخلية. تم تقسيمها إلى مجموعتين. المجموعة التجريبية، ضمت 28 طالبة استخدمن الألعاب الإلكترونية في دراسة الهجاء. أما المجموعة الضابطة، فقد ضمت 28 طالبة من اللواتي تلقين المادة العلمية بطرق تدريسية تقليدية داخل غرفة الصف للإجابة على أسئلة الدراسة، استخدمت الباحثة نوعين من أدوات البحث:
- اختبار تحصيلي لمعرفة أثر الألعاب الإلكترونية على تحسن الطالبات في الهجاء بعد التجربة. . استبيان لقياس اتجاهات الطالبات في المجموعة التجريبية نحو استخدام الألعاب الإلكترونية في تعلم الهجاء. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود فروق دالة إحصائيا بين تحصيل المجموعة الضابطة وتحصيل المجموعة التجريبية لصالح المجموعة التجريبية التي استخدمت الألعاب الالكترونية في تعلم الهجاء أظهرت نتائج استبيان الاتجاهات وجود اتجاه ايجابي نحو استخدام ألعاب الهجاء الالكترونية. في ضوء هاتان النتيجتان، عرضت الباحثة مجموعة من التطبيقات والتوصيات التي يمكن الاستفادة منها في المستقبل.
Category
Theses and Dissertations