Document

The effect of using dialogic journals in pairs and in groups on improving teachers' reflection.

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2011
Language
English
English abstract
This study was undertaken to examine the effect of using dialogic journal writing techniques in pairs and in groups on improving teachers' reflection. It was also designed to examine the possible benefits of keeping a dialogic journal as well as the possible obstacles that teachers may face when using this technique. The study is a quasi-experimental design and the population is female English teachers teaching in Cycle 2 Basic Education schools in Muscat. There are 183 teachers in total. The sample of this study, consisted of eighteen teachers from three different cycle 2 schools in Muscat, they represented 10.4 % of the population. They participated in the 'Teachers' Reflective Blog with 151 scripts of reflective journals. The instrument of the study was a checklist, which consisted of a set of criteria for analyzing the content of teachers' journals to measure the level of their reflection. The following are the major findings of this study: • Dialogic journals helped teachers to reach a higher level of reflection. They became more critical of their practice through their discussions. Dialogic journals helped teachers in exploring their practice more, justifying decisions made in the classroom, asking for suggestions for problematic situations faced in their practice, providing another genre for writing rather than lesson plans or feedback comments, developing a more coherent self-expression and gave them a personal "voice" to reach others. Dialogic journals helped teachers to solve their practical problems systematically, provided the opportunity to look at the syllabus more critically, and above all the study showed an indication of constructive impact on teachers' classroom performance. Teachers faced a few barriers while using dialogic journals. It was a time consuming practice due to their overloaded timetable. The limited network coverage at schools hindered their regular access. In the light of the finding, implications and recommendations were suggested.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مدى تأثير استخدام مذكرات المعلم الحوارية بين اثنين من المعلمين و بين جماعات من المعلمين على مستوى التفكير التبريه تكون مجتمع الدراسة من معلمات مادة اللغة الانجليزية في مدارس التعليم الأساسي للحلقة الثانية بسلطنة عمان. تكونت عينة الدراسة من ثمانية عشرة معلمة تم اختيارهن من ثلاثة مدارس مختلفة في محافظة مسقط ، حيث تم تصنيفهن عشوائيا إلى ثلاث مجموعات. المجموعة الأولى، المجموعة الضابطة تكونت من ست معلمات و اللاتي قمن بتكوين منكرات فردية عن ممارساتهن للعملية التعليمية. المجموعة الثانية، المجموعة التجريبية الأولى تكونت من ست معلمات والتي شاركن في تدرين منكرات حوارية ثنائية بعد تدريبهن على ذلك. المجموعة الثالثة، المجموعة التجريبية الثانية تكونت من ست معلمات واللاتي شاركن في تدوين منكرات حوارية جماعية بعد تدريبهن على ذلك للإجابة على اسئلة الدراسة، استخدمت الباحثة أداة بحثية عبارة عن قائمة معايير مرجعية لقياس مستوى التفكير التدبري لدى المعلمين وقد تم استخراج معاملي الصدق والثبات للأداة وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية : . وجود فروق ذات دلالة إحصائية لأثر استخدام مذكرات المعلم الحوارية بين المجموعات الثلاثة على مستوى التفكير التبري لدى المعلم . اللت العينة بان استخدام منكرات المعلم الحوارية ساعات المعلمات في استيعاب طرق تدريسهن بشكل اكثر فعالية، تبرير اوضح للقرارات المتخذة في الغرفة الصفية، أتاح لهن فرص افضل لطرح تساؤلات حول طرق التدريس، أتاح لهن فرص افضل للاستعانة بخبرات الآخرين، وفر لهن مساحة حرة لتوصيل اصواتهن من خلال الكتابة . من خلال تحليل المنكرات الحوارية نيبن انها ساعدت المعلمات على إيجاد حلول لبعض الصعوبات التي يواجهنها بطريقة استراتيجية، أتاح لهن الفرصة لتحليل بعض أجزاء المنهاج، لاسيما ساهمت هذه المنكرات بتاثير على أداء المعلمة في الصف على ضوء هذه النتائج، عرضت الباحثة مجموعة من التطبيقات والتوصيات التي يمكن الاستفادة منه .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abri, Zahir Hamad Mohammed.
Sultan Qaboos University
2003
Theses and Dissertations
0
0
Al-Quteiti, Yaquob Obeid Juma
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011