Document
The effect of word approach on Omani grade five female students, spelling performance and their perceptions towards It.
Gregorian
2018
Language
English
English abstract
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Word Study approach on the development of spelling performance of grade five Omani female students. It also aimed to investigate students' perceptions towards using this approach for teaching spelling. The sample of the study consisted of 66 grade five female students from a Governmental Basic Education school in South Al Batinah Governorate. They were divided into two groups: an experimental group who studied spelling using Word Study approach and a control group who studied spelling using the traditional basal approach. Orthographic knowledge of the experimental and the control groups were measured through a spelling inventory pretest and then a posttest after the treatment received to determine if the change in spelling abilities is greater in those grade five students who received Word Study instruction than those grade five students who participated in a traditional spelling program. A questionnaire (completed by 33 students) was conducted to investigate students' perceptions of Word Study instruction. The findings revealed:
There was a statistically significant difference in the mean scores between the
control group and the experimental group in the posttest, p=0.006.
There was a statistically significant difference in the mean scores of the pretest and posttest for the experimental group, p= .0005. Students enjoyed learning spelling through Word Study approach activities such as words sorting and words hunt activities.
An implication for future is to continue investigating the effect of Word Study approach on the development of spelling performance for students in Omani context.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
لقد هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من مدى فاعلية منهج دراسة الكلمات في تطوير الأداء الإملائي لدى طالبات الصف الخامس. وكذلك هدفت الدراسة إلى قياس إتجاهات الطالبات حول منهجية دراسة الكلمات. ولقد تكونت عينة الدراسة من 66 طالبة من مدرسة حكومية التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة، ولقد تم تقسيمها إلى مجموعتين: مجموعة تدريبية درست الإملاء عن طريق منهج دراسة الكلمات، ومجموعة ضابطة درست الاملاء بالطريقة التقليدية. ولقد تم قياس المعرفة اللغوية الإملائية لدى المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة باستخدام اختبار إملائي أولى في بداية التجربة واختبار إملائي نهائي بعد انتهاء التجربة لمعرفة ما إذا كان هناك تغير كبير في مهارة الإملاء بين الطالبات اللاتي شاركن في منهج دراسة الكلمات التعلم الإملاء وبين الطالبات اللاتي درسن الإملاء باستخدام الطريقة التقليدية. ولقد استخدمت الباحثة الاستبيان (استكمل من قبل 33 طالبة) لقياس اتجاهات الطالبات حول طريقة تدريس الإملاء باستخدام منهج دراسة الكلمات. ولقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: . وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0 . 006 =p) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية ودرجات طلبة المجموعة الضابطة في اختبار التطبيق البعدي لاختبار الإملاء لصالح المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة التي تم تدريسها بالطريقة التقليدية . وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0005. =p) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار الإملاء. . ولقد كشفت الدراسة أيضا إستمتاع الطالبات المنهجية دراسة الكلمات والأنشطة المتعلقة بها كتصنيف الكلمات وصيد الكلمات.
وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بضرورة الاستمرار في دراسة فاعلية منهج دراسة الكلمات في تطوير الأداء الإملائي لدى الطلبة في سلطنة عمان.
وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بضرورة الاستمرار في دراسة فاعلية منهج دراسة الكلمات في تطوير الأداء الإملائي لدى الطلبة في سلطنة عمان.
Category
Theses and Dissertations