Document

EFL teachers' use of group work in Omani basic education schools.

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2006
Language
English
English abstract
This study investigates the way Omani EFL teachers in Basic education schools employ group work in their classrooms, and the various problems and difficulties they face when applying it. The research questions are: 1-To what extent do Omani teachers apply "Group Work effectively in their classroom teaching? 2-What challenges do Omani teachers encounter while applying Group work? 3- Does the use of Group work differ due the teachers' gender and types of schools like cycle one and cycle two? Two types of instruments were used for data collection. The first one is the Observation Checklist and the second one is the questionnaire. The former is administered on 30% of the Sample Population while the latter is given to the whole population of teachers in the target schools. This sample represents all teachers from the total of eleven Basic Education Schools, five rural schools and six urban schools in Dhahirah North Region. The statistical analysis of the data revealed the following results: 1. All of the sample taken up for the study through the observation checklist were either not using the group work at all or just placing the students in groups without adopting any effective group work strategies for effective learning. 2. All the respondents considered the problems and difficulties mentioned in the questionnaire as serious obstacles in using group work in their classrooms. In view of these findings, this study presents some suggestions and recommendations to the various departments involved in the Ministry of Education in particular and for further researches.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة للتحقق من مدى فاعلية عمل الطلاب في شكل مجموعات والتعرف على المعيقات والمشكلات التي تحد من تفعيلها بالشكل المرجو في تدريس اللغه الانجليزيه في مدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان .
وذلك عن طريق الاجابه على الأسئلة التاليه
1. إلى أي مدى يطبق نظام العمل بالمجموعات بشكل فعل من قبل معلمي اللغه الانجليزية العمانين؟ 2- ماهي الصعوبات التي تعيق المعلمين العملتين من تطبيق نظام العمل بالمجموعات بشكل فعال؟ 3- هل يختلف تطبيق المعلمين لنظام العمل بالمجموعات باختلاف الجنس و نوعية المدرسه (حلقه 1/ طقه2) ؟
تكونت عينة الدراسة من جميع المعلمين العمقيين العاملين في مدارس التعليم الأساسي (حلقه 1 حلقه2) بالمنطقه التعليمية في شمال الظاهره و البالغ عددهم 68 معلماو مطمه وشملهم جميعا الاستبيان الذي استخدم لجمع المعلومات حول ما قد يواجههم من صعوبات اثناء تطبيق نظام العمل في مجموعات.
اما استمارة الملاحضه التي استخدمت لقياس مدى تطبيق نظام العمل بالمجموعات بشكل فعال فشملت % 30 من عينة الدراسة .
التحليل الإحصائي للبيانات اظهر النتائج التالية: 1- بين نظام العمل بالمجموعات اما انه لايطبق نهائيا ، اي ان الطلبه مازالو يجلسون في صفوف مستقيمه او انهم يجلسون في شكل مجموعات ولكن دون حدوث عمل جماعي بين أفرادها .
2- جميع المعلمين اللذين شاركو في الاجابه على الاستبانه المستخدمه لمعرفة المعيقات التي قد تحول دون تطبيق نظام العمل بالمجموعات بشكل فعال ، اقامو بانهم يرون تلك النقاط كمشکلات حقيقيه ومؤثره بشكل سلبي. وعلى ضوء هذه النتائج تقدم الدراسة بعض التوصيات التربوية والاقتراحات للدراسات المستقبليه .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abri, Zahir Hamad Mohammed.
Sultan Qaboos University
2003
Theses and Dissertations
0
0
Al-Quteiti, Yaquob Obeid Juma
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011