Document

English teachers perceptions of supervision practices

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2003
Language
English
English abstract
This study investigated English teachers' perception of supervision practices and the background factors that might influence them. A 42 item questionnaire was distributed to 352 English teachers in elementary preparatory and secondary schools of four regions of the Sultanate of Oman. The questionnaire was, administered in English since all of them were English language teachers. The data collected for the study were analyzed through the use of appropriate statistical procedures. The most significant findings derived from the analysis of data can be summarized as follows: In general, EFL teachers think that supervisors are doing a good job in their roles as facilitators of teachers professional growth and as administrators (mean values are 3.5, and 3.6 respectively). The supervisor's role as evaluator was perceived to be moderately fair (mean value = 2,9) All EFL teachers agree that school - based workshops, which facilitate teachers' professional growth and curriculum development, are moderately frequent (mean =2.5), but are very useful to be conducted (mean =4). Background variables such as gender, and qualification did not influence teachers' perceptions of supervision practices. There were statistically significant differences in teachers' perceptions of supervision practices that could be attributed to nationality and teaching experience. Comparing teachers' perceptions on the basis of nationality shows that there is a significant difference related to four dimensions of the questionnaire in favor of non-Omani teachers: 1. ELT supervisor as facilitator of teachers' professional growth. 2. Supervisor as teacher evaluator. 3. Supervisor as a coordinator of curriculum development. 4. ELT supervisor's administrative responsibilities. However, both Omani and non-Omani EFL teachers agree that workshops designed to facilitate English teachers professional growth and to improve the curriculum are useful. Furthermore, teaching experience influence teachers' perceptions of the supervisors' role as evaluators and as administrators. Thus teachers having different teaching experiences vary in their perceptions of their supervisors as evaluators and administrators.
Arabic abstract
بحثت هذه الدراسة في وجهات نظر معلمين اللغة الإنجليزية تجاه الممارسات التوجيهية والمتغيرات التي قد تؤثر في هذه الاتجاهات. وتضمنت الدراسة سؤالين رئيسان:
1. ما هي وجهات نظر معلمي اللغة الإنجليزية نحو الممارسات التوجيهية؟
2. هل تختلف هذه المعتقدات باختلاف الجنس، الخبرة، المؤهل والجنسية؟
أداة الدراسة عبارة عن استبيان احتوى على ۹۲ سؤال ووزعت الاستبانة الى ۳۰۲ معلم ومعلمة لغة انجليزية في مراحل التعليم العام الثلاث ومن أربعة مناطق: الداخلية، مسقط، الشرقية شمال والباطنة جنوب.
توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
يرى معلمو اللغة الإنجليزية أن مشرفي المادة يقومون بعمل جيد فيما يختص بتنمية النمو المهني للمعلم وفيما يختص بعمل المشرف الفني كمراجعة الامتحانات وغيره، حيث كان المتوسط الحسابي (۳٫۰ و ۳٫۹) على التوالي. . أجمع معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أن المشاغل المدرسية التي تساعد على تنمية المعلمين مهنيا وتطور المنهاج لا تقام بشكل منتظم ( م = ۲, 5 ) في حين أن هذه المشاغل مفيدة (م = 4 ). . عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين وجهات نظر المعلمين ذو المؤهلات المختلفة وكذلك بين الجنسين. . توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين وجهات نظر المعلمين العمانيين وغير العمانيين في دور المشرف في المجالات التالية:
1. النمو المهني للمعلم.
2. تقييم أداء المعلم.
3. تطوير المنهاج
4. المسؤوليات الإدارية الأخرى معلمو اللغة الإنجليزية العمانيين وغير العمانيون يرى أن المشاغل المدرسية التي تهدف إلى تطوير المنهج وتطوير المعلمين مهنيا هي مشاغل مفيدة.
هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين وجهات نظر المعلمين ذو سنوات الخبرة المختلفة تجاه ممارسات المشرف في تقييم المعلم والممارسات الفنية الأخرى.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abri, Zahir Hamad Mohammed.
Sultan Qaboos University
2003
Theses and Dissertations
0
0
Al-Quteiti, Yaquob Obeid Juma
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011