Document

Exploring teachers' perceptions and implementation of task-based instruction.

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2015
Language
English
English abstract
This study investigated teachers' perceptions and implementation of task-based instruction soliciting the reasons teachers choose or avoid using TBI in teaching. A questionnaire was used to gather data from 186 participants who teach grade ten in Sharqyia South Governorate. Validation of the instrument was obtained by a panel of experts and the reliability was examined by using Cronbach Alpha as a good index of consistency, indicating (0.71( The results reveal a high level of understanding among the majority of the respondents about the linguistic characteristics of a task in TBI, emphasizing positive attitudes towards implementing TBI in teaching practices in reaction to the power of TBI for promoting learners' achievement, improving learners' interactional skills, providing more opportunities for language production, creating a collaborative learning environment, and encouraging different groupings. A few of the respondents showed both negative attitudes and a lack of implementation of the TBI in their teaching. Based on the main findings of the study, recommendations and suggestions for further research were made
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة آراء المعلمين حول طريقة التدريس القائمة على الأنشطة وآرائهم حول تنفيذها في الغرفة الصفية والأسباب التي تجعل المعلم يقوم باستخدامها أو عدم استخدامها في التدريس. وليتحقق هدف الدراسة تم جمع البيانات من ۱۸6 مشاركة، منهم ۹۸ معلمة و ۸۸ معلمة من محافظة جنوب الشرقية، وذلك عن طريق أداة الاستبيان. لقد تم عرض الاستبيان على مجموعة من المحتمين الخبراء وذلك لأجل التأكد من صدق الأداة. أيضا تم استخدام ألفا كرونباخ لفحص الثبات للإستبيان وكان ذلك (۰۰۷۱)
وقد أشارت النتائج إلى أن المعلمين لديهم مستوى عال من المعرفة بالخصائص اللغوية بالنسبة لطريقة التدريس، كما أن لديهم تصورات إيجابية نحو تنفيذ هذه الطريقة في السياق التعليمي وذلك للأسباب التالية: أن هذه الطريقة تعزز قدرة المتعلمين على الإنجاز، وتقوم بتحسين مهارات التفاعل بين المتعلمين، وتوفر المزيد من الفرص في إنتاجية اللغة المستهدفة لدى المتعلم، وتوفير بيئة التعلم التعاوني، وكما أنها تسهل العمل في مجموعات بين المتعلمين.
في حين أن عددا قليلا من المعلمين يظهر ترددا في استخدام هذه الطريقة داخل الغرفة الصفية ومانعهم الأسباب الآتية: أن المتعلمين غير معتادين على هذه الطريقة في التدريس وهذا على الأرجح يؤكد بأن المعلمين يستخدمون طريقة التدريس التقليدية، بالإضافة إلى عدم وجود الثقة التامة من جهة المعلمين لتطبيق هذه الطريقة الفعالة في التدريس.
وفي ضوء النتائج قدم الباحث مجموعة من التوصيات والاقتراحات للبحوث القادمة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abri, Zahir Hamad Mohammed.
Sultan Qaboos University
2003
Theses and Dissertations
0
0
Al-Quteiti, Yaquob Obeid Juma
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011