Document

فاعلية الممارسات التخطيطية للقادة التربويين في المديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان.

Other titles
ُEffectiveness of planning practices for educational leaders in the General Directorates of Education, in the Ministry of Education, the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at identify the effectiveness of planning practices for educational leaders in the General Directorates of Education, in the Ministry of Education, the Sultanate of Oman. It also examined differences of educational leaders in practicing educational plans according to their gender, job title and years of experience. The population of this study consisted of general managers, deputy managers, department managers, deputy directors, and heads of departments from six General Directorates of Education (Muscat, South Eastern, South Batinah, North Batinah, Buraimi, Addakhileya). From the population of 283, only 155 individuals returned the completed questionnaires. A questionnaire that contained 44 items in four components was used to collect data. The reliability coefficients of the questionnaire ranged from 0.88 to 0.93 Cronbach alpha. The main results of this study show that generally the degree of effectiveness in planning practices is at the moderate level (average). Educational leaders showed that their degree of adherence to the implementation of education plans is good; educational leaders are committed to the time schedule of the plan and they ensure its success, and prepare necessary reports to higher levels of the Ministry. The results also show that there are no courses in planning offered for educational leaders as educators. The educational leaders indicated that plans often do not come from districts in the regions and provinces that they represent or work, but the plans normally come from senior management, the Ministry of Education. Finally, the results show that educational leaders did not show statistically significant differences in practicing educational plans based on their gender and years of experience. However, the results show that there are significant differences between educational leaders in practicing educational plans based on their job title.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على فاعلية الممارسات التخطيطية للقادة التربويين في
المديريات العامة للتربية والتعليم لعملية التخطيط التربوي بوزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان
ولمعرفة الفروق في تلك الممارسات في ضوء الدراسة المطروحة، وقد تكون مجتمع الدراسة من
المديريات العامة للتربية والتعليم في كل من: مسقط، جنوب الشرقية جنوب الباطنة، شمال
الباطنة، البريمي، الداخلية، وتألفت عينة الدراسة من (155) فرداً يشغلون وظائف مدير عام
نائب مدير عام مدير دائرة، نائب مدير دائرة، رئيس قسم واستخدمت الدراسة استبانه تألف من
(44) فقرة موزعة على أربعة محاور. وقد تم التأكد من صدق الاستبانه من خلال عرضها على
لجنة من المحكمين.
وقام الباحث باستخراج معامل الثبات لمجالات الاستبانه بواسطة معادلة كرونباخ ألفا، وقد
تم استخدام برنامج (Spss) في تحليل البيانات واستخلاص النتائج.
هذا ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة إلى أن درجة إسهام القادة التربويين في
توفير المعلومات الإحصائية اللازمة لخطة الوزارة كانت بدرجة عالية، وأن القادة التربويين
يتقيدون بتنفيذ الخطط التربوية، وكذلك أنهم ملتزمون بالتوقيت الزمني للخطة وذلك
لضمان نجاحها، ويعدون التقارير اللازمة للخطط التربوية إلى الجهات العليا بالوزارة.
ومن النتائج أيضاً أنه لا توجد دورات في مجال التخطيط لبعض القادة التربويين، وأن
وضع الخطط غالباً لا يأتي من المديريات في المناطق والمحافظات التي تمثل الميدان
ويقوم العمل فيها، بل يأتي من الإدارة العليا وهي الوزارة، حيث أن الإدارة العليا لا تكون
متواصلة بشكل مباشر مع الميدان مما يؤدي إلى عدم التوازن بين الخطط ومع احتياجات
العملية التعليمية.
و توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى الاختلاف في النوع والخبرة لجميع
المحاور.
. توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمحور صياغة أهداف وسياسات الخطة التربوية تعزى إلى اختلافهم في المسمى الوظيفي.
. توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمحور عملية تنفيذ الخطة التربوية تعزى إلى اختلافهم
في المسمى الوظيفي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الكندية، مريم بنت محمد.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-07-01