Document
فاعلية التدريس بالقصة المصورة في تحصيل طالبات الصف الخامس الأساسي لمادة التربية الإسلامية و بقاء أثر التعلم لديهن
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to test the effectiveness of teaching using the Pictorial Story in the achievement and the impact of remained learning. The sample consisted of (73) fifth grade female students selected from one basic education school in Muscat Governorate. The sample was divided into two groups; experimental group(n=37 students) taught by the Pictorial Story and control group( n=36) taught by the conventional teaching method.
To achieve the study aims, the researcher designed a teacher's manual in how to use the Pictorial Story in teaching and she designed an achievement test, contained of (30) multiple choice questions. The reliability of the achievement test was(0.75).
The study lasted for three weeks in the second semester of 2013/2014 academic year. And after finishing the experience, the researcher applied the immediate achievement test and after two weeks the same test was applied again. The results of the study showed that there is a statistical significant differences between means of the experimental group and the control group marks in the immediate achievement and in the test of delayed achievement in favor of the experimental group that studied by Pictorial Story method.
In the light of the above results, the study proposed-several recommendations such as conducting training workshop for teachers and supervisors of Islamic education in how to use the Pictorial Story in teaching, including the method of teaching by the Pictorial Story in the methodology subjects that undergraduate students study in the education colleges and also in the Islamic education teacher manual.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى اختبار فاعلية التدريس بالقصة المصورة في تحصيل طالبات الصف الخامس الأساسي لمادة التربية الإسلامية وبقاء أثر التعلم لديهن. تكونت عينة الدراسة من (73) طالبة من طالبات الصف الخامس الأساسي، تم اختيارهن من إحدى مدارس التعليم الأساسي الصفوفه 5-10) بمحافظة مسقط، وقسمت العينة إلى مجموعتين: تجريبية وعدد طالباتها (37) طالبة درست باستخدام القصة المصورة، ومجموعة ضابطة وعدد طالباتها (36) طالبة درست بالطريقة الاعتيادية.
ولتحقيق أهداف الدراسة أعدت الباحثة دليلا للمعلمة لتسترشدا به في تدريس المجموعة التجريبية باستخدام القصة المصورة، كما أعدت اختبارا تحصيليا تكون من (30) سؤالا من نوع الاختيار من متعدد، بلغ معامل الثبات له (0.75)
استغرقت المعالجة التجريبية حوالي ثلاثة أسابيع خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2013/ 2014م. وبعد الانتهاء من التجرية طبقت الباحثة الاختبار التحصيلي البعدي الفوري، كما طبقت الاختبار نفسه بعد مرور أسبوعين من التطبيق البعدي الفوري، وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي البعدي الفوري، والبعدي المؤجل لصالح المجموعة التجريبية التي درست بالقصة المصورة.
وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بعدد من التوصيات منها: عقد دورات وورش عمل لمعلمي مادة التربية الإسلامية ومشرفيها في كيفية تطبيق القصة المصورة في التدريس، وتضمين طريقة القصة المصورة ضمن الموضوعات التي يدرسها طلاب كليات التربية في مقررات طرائق التدريس، وفي دليل المعلم الخاص بمعلم التربية الإسلامية.
ولتحقيق أهداف الدراسة أعدت الباحثة دليلا للمعلمة لتسترشدا به في تدريس المجموعة التجريبية باستخدام القصة المصورة، كما أعدت اختبارا تحصيليا تكون من (30) سؤالا من نوع الاختيار من متعدد، بلغ معامل الثبات له (0.75)
استغرقت المعالجة التجريبية حوالي ثلاثة أسابيع خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2013/ 2014م. وبعد الانتهاء من التجرية طبقت الباحثة الاختبار التحصيلي البعدي الفوري، كما طبقت الاختبار نفسه بعد مرور أسبوعين من التطبيق البعدي الفوري، وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي البعدي الفوري، والبعدي المؤجل لصالح المجموعة التجريبية التي درست بالقصة المصورة.
وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بعدد من التوصيات منها: عقد دورات وورش عمل لمعلمي مادة التربية الإسلامية ومشرفيها في كيفية تطبيق القصة المصورة في التدريس، وتضمين طريقة القصة المصورة ضمن الموضوعات التي يدرسها طلاب كليات التربية في مقررات طرائق التدريس، وفي دليل المعلم الخاص بمعلم التربية الإسلامية.
Category
Theses and Dissertations