Document

‫فاعلية استخدام خرائط المفاهيم في التقويم التكويني على تحصيل المفاهيم الجغرافية لدى طالبات الصف العاشر‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the effectiveness of using concept maps in the formative evaluation on female students acquisition of geographical concepts in the tenth grade. The study sample consisted of (59) students who were divided into two groups: an experimental group (30) students and a control group of (29) students. An achievement test was developed including (38) items. The test was administered at the end of teaching the selected unit. Findings: 1- There were statistically significant differences at the level of (a=0.05) between the two groups means of total achievement in favor of the experimental group. 2- There were statistically significant differences at the level of (a=0.05) between the two groups means of total achievement in the comprehension and application levels in favor of the experimental group. 3- There were no statistically significant differences at the level of (a= 0.05) between the two groups means of total achievement in the level of knowledge. Throughout the study results, the researcher recommended doing more researches for the using of concept maps as an evaluation tool
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي فاعلية استخدام خرائط المفاهيم في التقويم التكويني على تحصيل المفاهيم الجغرافية لدى طالبات الصف العاشر، وقد تكونت عينة الدراسة من شعبتين دراسيتين، وتم تقسيمها إلى مجموعتين الأولى تجريبية بلغ عددها (۳۰) طالبة والثانية ضابطة بلغ عددها (۲۹) طالبة. وتم إيجاد التكافؤ بين المجموعتين عن طريق التجصيل الكلي السابق في الصف الثالث الإعدادي للمجموعتين. أعدت الباحثة اختبار تحصيلية تكون من (۳۸) فقرة. وقد تم التأكد من صدقه وثباته، وطبق على عينة الدراسة تطبيقا بعدية، وأشارت النتائج إلى: - وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (a=۰٫۰۵) بين متوسطي التحصيل الكلي في اختبار تحصيل المفاهيم المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح طالبات المجموعة التجريبية. - وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=05, 0) بين متوسطي تحصيل مجموعات الدراسة في مستويات الفهم والتطبيق من بين المستويات المعرفية التي يقيسها الاختبار لصالح طالبات المجموعة التجريبية. - عدم وجود فروق بين متوسطي تحصيل مجموعات الدراسة في مستوى التنكر. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بإجراء مزيدا من البحوث في استخدام خريطة المفاهيم كأداة للتقويم.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject