Document
فاعلية استخدام مدخل التعلم القائم على السياق في تنمية التحصيل الدراسي و الممارسات العلمية والهندسية في العلوم لدى طالبات الصف الثامن.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Efficacy of Using Context-Based Learning Methods in Enhancing Academic Achievement and science and engineering practices in science among eighth grade students
Country
عمان
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2023
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed at pinpointing the efficacy of using a learning method based on context in
enhancing the academic achievement and the science and engineering practices in the science course
among eighth grade students. The research has adopted the quasi-experiments method, where the
sample has consisted of 52 subjects from the eighth grade from a school in Muscat governorate split
into two groups. They were put into two groups, an experimental one consisting of 27 students, and
a control group of 25 students. It was carried out over a period of four weeks in the second semester
from the academic year 2022/2023. In order to achieve the goals of this study, an achievement test
was given, for which the reliability was 0.83. Also, an observation checklist was constructed to
observe the science and engineering practices, and its reliability coefficient was 0,85. A teacher’s
manual was also prepared, validity for these three tools and materials has been verified through a
panel of juries.
Study results revealed a statistically significant difference at α ≤ 0.05 between the average
of the grades of the two groups in post application for the achievement test. They also pointed toward
a statistically significant difference at α ≤ 0.05 between the mean grades of the two groups in post
application for the observation card for the science and engineering practices in favor of the
experimental group .Consequently, the study recommended conducting pre- and post-service
training sessions on using use learning methods based on context, and enhancing the quality of the science curriculum with more science and engineering practices.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراســــة إلى تقصــــي فاعلية اســــتخدام مدخل التعلم القائم على الســــياق في تنمية التحصــــيل الدراسـي والممارسـات العلمية والهندسـية لدى طالبات الصف الثامن في العلوم، وقد اتبعت الدراسـة المنهج شـبه التجريبي، حيث تكونت عينة الدراســـــــــة من 52 طالبة من طالبات الصــــــــف الثامن في إحدى مدارس محافظة مسـقط، تم توزيعهن على مجموعتين: تجريبية مكونة من 27 طالبة، وضـابطة مكونة من 25 طالبة، واسـتغرقت مدة الدراسة 4 أسابيع خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2023/2022م. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم ا عداد اختبار للتحصيل الدراسي والذي بلغ ثباته 0,83 ، كما تم بناء بطاقة لملاحظة الممارســــات العلمية والهندســــية وبلغ معامل ثباتها ،0,85 و تم إعداد دليل معلم مصــــحوبا بأوراق عمل الطالبات؛ حيث تم التحقق من صدق مادة الدراسة وأدواتها من خلال عرضها على مجموعة من المحكمين ذوي الاختصاص. أظهرت نتائج الد ارسـة وجود فرق دال إحصـائيا عند مسـتوى0,05≥ α، بين متوسـطي درجات مجموعتي الدراســة في التطبيق البعدي للاختبار التحصــيلي، كما أشـ ـارت إلى وجود فرق ذي دلالة إحصـ ـائية عند مسـ ـتوى 0,05≥ α، بين متوســــطي درجات مجموعتي الدراســــة في التطبيق البعدي لبطاقة مالحظة الممارســــات العلمية والهندسية لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضـوء النتائج السـابقة، أوصـت الدراسـة بتدريب معلمي العلوم قبل الخدمة وفي أثنائها على اسـتخدام مدخل التعلم القائم على الســــياق، وتنمية اتجاهات المعلمين نحو اســــتخدام الســــياقات الواقلية المســــتخلصــــة من المجتمع العماني في التدريس من خلال إبراز دورها في تنمية تحصـــيل الطلبة دراســـيا في برامج إعداد المعلمين أكاديميا، وتعزيز مناهج العلوم بالممارسـات العلمية والهندسـية لحاجة الطلبة لها في مسـيرتهم التعليمية والمهنية ، وإجراء مزيد من البحوث حول استخدام مدخل التعلم القائم على السياق مع متغيرات أخرى.
Category
Theses and Dissertations