Document
فاعلية استراتيجية التضمين في تحسين دقة حل العمليات الحسابية و الاندماج في المهمة لطلبة صعوبات التعلم في الصف الرابع بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aims to identify the effectiveness of interspersal strategy in improving accuracy level in solving mathematics problems and facilitating engagement on task among grade 4 students enlisted in the Learning Disabilities Program. The study samples included 20 students of both genders from Al-Seeb and Bousher in Muscat Governorate. The selected students mainly face difficulty in solving mathematics problems. They were divided randomly into two equal groups each consisted of 10 students: experimental group and controlled group. The researcher used the semi empirical method for its appropriateness to the purposes of this study. The researcher prepared several tools for the launch of study tools including mathematics problems - addition and subtraction drills, on task engagement measurement and "Manual for the Implementation of Inclusive Practices to improve Accuracy in solving mathematics problems and facilitate in Engagement on task" as well as the paperwork of each assignment and the remark forms. The deliverables revealed statistically significant differences between the averages resulting from the prior and post assessment of the experimental group with respect to the mathematics problems tests in favor of post assessment. Additionally, there were statistically significant differences between the averages achieved by the experimental group and the controlled group in relation to the mathematics problems test in favor of the former group as far as the thematic issues and the test total marks are concerned. Furthermore, the study found out that there were statistically significant differences between the averages resulting from the prior and post assessment relative to the level of engagement on task in favor of post assessment for the three thematic issues and the total mark achieved. However, there were no statistically significant differences between the averages achieved by the experimental group and the controlled group in level of engagement on task. The study recommended that interspersal strategy should be implemented to enable the student develop their critical skills in order to achieve maximum success.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة للتعرف على فاعلية استراتيجية التضمين في تحسين دقة حل العمليات الحسابية والاندماج في المهمة لدى الطلبة المدرجين ببرنامج صعوبات التعلم في الصف الرابع الأساسي، وقد بلغ عدد أفراد العينة ۲۰ طالبا وطالبة من طلبة الصف الرابع المدرجين ببرنامج صعوبات التعلم في ولايتي السيب وبوشر بمحافظة مسقط، تم اختيارهم ممن يعانون من صعوبات في إجراء العمليات الحسابية، وتم تقسيمهم عشوائيا إلى مجموعتين متكافئين، تجريبية وضابطة تضم كل منها ۱۰ من الطلبة، وقد تبنت الباحثة المنهج شبه التجريبي لملائمته لأغراض الدراسة الحالية. وتم استخدام أدوات الدراسة أعدتها الباحثة منها اختبار العمليات الحسابية لجمع الأعداد وطرحها، ومقياس الاندماج في المهمة، ودليل تطبيق استراتيجية التضمين في تحسين دقة حل العمليات الحسابية والاندماج في المهمة، متضمنا الأنشطة الورقية الخاصة بكل درس، واستمارات الملاحظة. وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رئب القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في اختبار العمليات الحسابية لصالح القياس البعدي. وأشارت النتائج أيضا إلى وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات رتب المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار العمليات الحسابية لصالح المجموعة التجريبية في المحاور والدرجة الكلية للاختبار. وأسفرت النتائج أيضا عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب القياسين القبلي والبعدي في مقياس الاندماج في المهمة لصالح القياس البعدي في المحاور الثلاثة والدرجة الكلية. وأشارت النتائج أيضا إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب المجموعتين التجريبية والضابطة في مقياس الاندماج في المهمة. وأوصت الدراسة باستخدام استراتيجية التضمين الاكساب الطلبة المهارات الأساسية لما لها من أثر إيجابي.
Category
Theses and Dissertations