Document

فاعلية برنامج إرشادي جمعي باللعب لتنمية مفهوم الذات لدى الأطفال المحرومين من الأبوين بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to construct collective heuristic program and find out its effectiveness to improve self concept for the children deprived of their parents in the state of Oman. The studied sample consisted of 20 children from Al Khood child care center; the sample of interest is grouped into two random groups each of 10 members, the experimental group and the controlling (reference) group. The program was based on the strategy of guiding through playing as it suits the sample age. The program consisted of 20 sessions (twice a week), each of (60-80) minutes. This study considered the heuristic program as an independent variable while the self concept for the orphans is considered as a dependent variable. To test the hypothesis of the study, the mean and the standard deviation for the self concept were calculated for both the experimental and the controlling groups on both the dimensional and tracking scales. Mann Whitney test was used to check the indication for the differences between the males and the females results for the self concept according to the dimensional scale in the experimental sample, we also used Wilkinson signed rank test to find out for the indications of the differences of the results for the experimental sample after the tracking period according to the scale of self concept. The study shows differences of statistical indication between the results of the concept of self for the two groups; the experimental and the controlling; this difference is for the experimental group according to both the dimensional scale and tracking scale. It is noticed that there is an increase in concept of self readings for the experimental group compared to the controlling group which is due to the collective heuristic program that is applied at the experimental group. The study also found differences between the two genders according to the dimensional scale of the concept of self specifically in the social dimension; it shows full scale for the benefit of female. The study doesn't indicate any differences between the readings for the readings of the experimental group measured directly after finishing the program and after the tracking period according to concept of self scale, which indicates continuity of the effect of the program. The study concludes that the heuristic program is that is based on guiding by playing strategy is effective in improving the concept of self for the orphans .
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى بناء برنامج إرشادي جمعي وتقصي فاعليته في تحسين مفهوم الذات لدى الأطفال المحرومين من الأبوين في سلطنة عمان .وقد تألفت عينة الدراسة من (20) طفلا من مركز رعاية الطفولة في الخوض، ووزعت عينة الدراسة عشوائيا إلى مجموعتين: تجريبية قوامها (10) أطفال ومجموعة ضابطة قوامها (10) أطفال.
وقد استند البرنامج الإرشادي الجمعي إلى استراتيجيات الإرشاد باللعب لتناسبه مع المرحلة العمرية، حيث تكون البرنامج من (20) جلسة بواقع جلستين إرشاديتين أسبوعية، وتراوحت مدة كل جلسة ما بين 60_ 80 دقيقة. وقد اعتبرت هذه الدراسة البرنامج الإرشادي متغیر مستقلا، بينما كان مفهوم الذات لدى الأطفال المحرومين من الأبوين متغير تابعا.
ولفحص فرضية الدراسة تم احتساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لمعرفة الفروق لدرجات مفهوم الذات لدى المجموعتين التجريبية والضابطة على القياسين البعدي والمتابعة. كما تم استخدام اختبار مان ونتي" ( Test Mann - Whitney U) للتحقق من دلالة الفروق بين درجات الذكور ودرجات الإناث في المجموعة التجريبية في مقياس مفهوم الذات وأبعاده وذلك في القياس البعدي، كما استخدم اختبار (Wilcoxon Signed (Ranks لمعرفة دلالة الفروق بين درجات أفراد المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج الإرشادي وبعد مرور فترة المتابعة على مقياس مفهوم الذات وأبعاده.
وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات مفهوم الذات لدى أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة، لصالح المجموعة التجريبية على القياس البعدي والمتابعة، حيث لوحظ ارتفاع في درجات مفهوم الذات لدى أفراد المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة، ويعزا ذلك للبرنامج الإرشادي الجمعي الذي خضعت له المجموعة التجريبية، كما وجدت فروق بين الجنسين في مقياس مفهوم الذات البعدي وذلك في البعد الاجتماعي وفي الدرجة الكلية للمقياس لصالح الإناث، كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق بين درجات أفراد المجموعة التجريبية بعد تقديم البرنامج الإرشادي وبعد مرور فترة المتابعة على مقياس مفهوم الذات وأبعاده وهذا يدل على استمرارية بقاء اثر البرنامج الإرشادي.
وخلصت الدراسة إلى نتيجة مفادها فاعلية البرنامج الإرشادي القائم على استراتيجيات الإرشاد باللعب في تحسين مفهوم الذات لدى الأطفال المحرومين من الأبوين.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
2
1
‫البلوشية،, ماجدة بنت محمد بن خميس.‬
جامعة السلطان قابوس
2014
Theses and Dissertations
0
0
البدرية, إيمان بنت عبد الله بن ساعد.
جامعة السلطان قابوس
2016